Temat nie podlega dyskusji: nikotyna wpływa negatywnie na zdrowie i środowisko. Firma Michelin w Olsztynie poprzez projekt „Fabryka wolna od tytoniu” uświadamia i zachęca do rzucenia nałogu. Od stycznia na jej terenie obowiązuje zakaz palenia, a dzięki prozdrowotnym akcjom, rzuciło lub ograniczyło je wielu pracowników i ich najbliższych.

Michelin Olsztyn- mówi paleniu zdecydowane NIE

O szkodliwości nikotyny napisano grube tomy. Jej działanie daje korzyści jedynie przemysłowi tytoniowemu. Stosując agresywne strategie marketingowe, promuje palenie jako atrakcyjny styl życia, związany z niezależnością i przygodą.

KLIKNIJ, aby posłuchać naszego podcastu
MADE IN Warmia & Mazury Podcasts

– Faktem jest, że obecna w tytoniu nikotyna działa na ośrodkowy układ nerwowy i może wydawać się szybkim sposobem na złagodzenie napięcia i poprawienie nastroju. Ale to wszystko kosztem zdrowia palącego, jego otoczenia i środowiska – twierdzi Marek Kołakowski, lider projektu „Fabryka wolna od tytoniu” w Michelin Polska. – Szybko pojawia się potrzeba zaspokojenia fizycznej i psychicznej zależności. Nawyk może być bardzo trudny do przełamania, nawet gdy osoba jest świadoma negatywnych skutków dla zdrowia. Walka często wymaga wsparcia otoczenia, czasem specjalistów, instytucji, albo – jak w naszym przypadku – pracodawcy.

Palarnie pod chmurką

Z takim wsparciem firma Michelin Polska w Olsztynie wyszła do swoich pracowników, a decyzję o tym przypieczętowała pandemia Covid. Pierwsze dyskusje o kompleksowych działaniach motywujących do rezygnacji z palenia miały miejsce w 2021 roku, a rok później ruszył projekt „Fabryka wolna od tytoniu”. W trakcie pandemii wszystkie palarnie znajdujące się wcześniej wewnątrz budynków zostały przeniesione w oznakowane miejsca „pod chmurką” na terenie firmy. A w międzyczasie ruszyły akcje uświadamiające i wspierające w walce z nałogiem.

– To bardzo trudny projekt, dotyczy aż pięciu tysięcy osób. Zaangażowali się w niego menedżerowie, członkowie ekipy dyrekcyjnej fabryki. Za nami etap komunikacji do wszystkich pracowników Michelin i podwykonawców – opowiada Marek Kołakowski. – Wraz z naszym ekspertem ds. uzależnień przeprowadziliśmy akcje edukacyjne, prozdrowotne, wzięliśmy udział m.in. w sportowym wyzwaniu „Kilometry Pomocy”.

W Michelin Olsztyn pracuje się bez dymka

Po dwuletnim przygotowaniu, wielu zrealizowanych akcjach edukacyjnych i wspierających, z terenu fabryki zniknęły wszystkie palarnie znajdujące się na zewnątrz budynków. Od 1 stycznia 2024 roku, zgodnie z założeniami projektu, Michelin Polska to fabryka wolna od tytoniu. Pracownicy firmy i pozostałe osoby przebywające na terenie fabryki, nie palą tytoniu i wyrobów tytoniopodobnych na jej terenie. Aby podnieść świadomość prozdrowotną, Michelin zaproponował pracownikom konsultacje ze specjalistami, m.in. ekspertem ds. uzależnień, dietetykiem, psychologiem w ramach programu „Możesz na nas liczyć!”. W ostatnich dniach listopada odbyły się Dni Zdrowia zachęcające do skorzystania z badań i konsultacji. Z myślą o wsparciu osób, które obawiały się bezpośredniego kontaktu ze specjalistą, odbyły się spotkania grupowe.

– Michelin jest po prostu odpowiedzialnym pracodawcą i dlatego podejmujemy tu wiele akcji prozdrowotnych – zapewnia Katarzyna Myhan, specjalista ds. promocji zdrowia. – Zwracamy uwagę na problemy społeczne, jak używki, ale także nieprawidłowe odżywianie, kondycję fizyczną i psychiczną. Zdrowie jest w końcu najważniejsze. A dodatkowo dzięki temu projektowi zadbaliśmy o aspekt równości, wydajności czasu pracy osób palących i niepalących. I tak ważną kwestię, jaką jest aspekt biznesowy pracodawcy.

Bo palenie tytoniu może prowadzić do pogorszenia zdrowia pracowników, a to skutkuje zwiększoną absencją, obniżeniem produktywności i wzrostem kosztów związanych ze świadczeniami zdrowotnymi.

– Palacze często potrzebują więcej dni wolnych z powodu chorób, co może obciążać firmę kosztami związanymi z opieką zdrowotną i utratą efektywności pracy – tłumaczy lider projektu. – Nie wspominając o morale innych pracowników, kiedy dym tytoniowy jest odczuwalny w otoczeniu. Osoby niepalące mogą czuć dyskomfort, a to obniża atmosferę i psuje relacje.

Środowisko i bezpieczeństwo

Palenie tytoniu wiąże się nie tylko z poważnymi zagrożeniami dla zdrowia, jak choroby serca, płuc, nowotwory, udary. Jest szkodliwe także dla środowiska naturalnego, zarówno w procesie produkcji, jak i w efektach ubocznych palenia. Uprawa tytoniu wymaga dużych obszarów ziemi, intensywnego stosowania chemii oraz sporej ilości wody. Produkcja papierosów zużywa duże ilości drewna, które jest wykorzystywane np. na opakowania. A palenie powoduje emisję toksycznych substancji chemicznych do atmosfery. Porzucane niedopałki papierosów są jednym z najczęstszych rodzajów śmieci, które zanieczyszczają wody i glebę oraz mogą być przyczyną pożarów.

– Dlatego złamanie zasad ujętych w naszym Regulaminie Pracy dotyczących palenia, wiąże się z konsekwencjami – tłumaczy lider projektu. – Ważne jest jednak przede wszystkim zrozumienie idei projektu, bo wszystko zależy od poszanowania zasad i od naszej odpowiedzialności. Spotykamy się z menadżerami i ich zespołami, aby odpowiedzieć na pytania dotyczące ryzyka pożarowego. Rozmawiamy jak postępować kiedy ktoś z otoczenia pracowników łamie zakaz, jak wspierać i pomagać osobom palącym. Dodatkowo planujemy modernizację systemu ewidencji czasu pracy, monitorowania obiektów i zainstalowania czujników. Ambicją i jednym z celów Grupy Michelin jest zdrowie i bezpieczeństwo. To projekt, który wciąż trwa. A my słuchamy pracowników i reagujemy.

 

Michelin Olsztyn motywuje do wyjścia z nałogu

Projekt dotyczy fabryki i wykonywania pracy osiem godzin bez palenia papierosów. Ale czy to w ogóle możliwe w przypadku wieloletnich palaczy?

– Ten dymek dla wielu osób, i dla mnie, to była chwila dla siebie, możliwość oderwania myśli i uporządkowania ich – przyznaje Paweł Rusiłowicz, reprezentant projektu z Zakładu Opon Rolniczych, który po 14 latach palenia rzucił je w marcu 2023 roku. – Dzisiaj wiem, że to zły kierunek myślenia. Wystarczy, aby każda osoba paląca znalazła swój nowy sposób na odpoczynek, na regenerację, na relaks i uspokojenie się. Jest wiele innych możliwości na zdrowszą przerwę i w pracy, i w domu.

Według badań, wydłużenie czasu pomiędzy kolejnymi papierosami, to pierwszy krok na drodze do pożegnania się z nałogiem. Wielu palaczy doświadcza poprawy samopoczucia i zdrowia nawet po krótkim okresie bez palenia. Organizm zaczyna już po kilku godzinach bez nikotyny proces detoksykacji, co może przynosić ulgę w objawach abstynencyjnych.

– Istnieje wiele strategii i wsparcia, które mogą pomóc osobom palącym w przejściu przez ten proces – zapewnia Katarzyna Myhan. – Należą do nich terapie zastępcze nikotyną, np. plastry, gumy do żucia, terapie behawioralne, aplikacje mobilne wspierające rzucanie palenia czy programy antynikotynowe oferowane przez różne organizacje zdrowotne. Decyzja, co pracownik robi poza terenem fabryki, należy do niego, ale wierzymy, że wybierze całkowite zerwanie z nałogiem. I mamy sygnały, że tak się zadziało w wielu przypadkach.

Co jest najważniejsze w procesie wyjścia z nałogu?

– Zdecydować się jak najszybciej i nie odkładać – dodaje Paweł Rusiłowicz. – Im szybciej to zrobisz, to i szybciej zobaczysz, że to była dobra decyzja. Ale najpierw trzeba określić swoją motywację: dlaczego i dla kogo chcę zmian. Podejmowałem w przeszłości kilka prób zerwania z nałogiem. Jednak momenty zarówno radosne, takie jak spotkania towarzyskie czy sytuacje stresujące powodowały, że wracałem do złego nawyku. Ale w marcu zeszłego roku powiedziałem sobie, że nie chcę mojego zdrowia i pieniędzy puszczać z dymem. Moja motywacja była zdrowotna i finansowa, ale każdy znajdzie swoją własną.

Tekst: Beata Waś

obraz: arch. Michelin

Kampania

„Fabryka wolna od tytoniu”

laureatem 2.Edycji Konkursu IC BIZNES PARTNER w Kategorii Kampania Wewnątrz Organizacji

Celem konkursu było odszukanie i wyróżnienie osób i zespołów odpowiedzialnych na co dzień za komunikację w organizacji – za szczególny rodzaj postawy – BYCIE PARTNEREM DLA BIZNESU I PRACOWNIKÓW. Obecnie jest to nieodłączna cecha nowoczesnej komunikacji wewnętrznej – jej fundament.

Po raz drugi wyłoniono i uhonorowano wyjątkowe firmy, a przede wszystkim osoby, które codzienną pracą inspirują, jak budować silne i inkluzywne relacje. Dzięki temu możemy docenić postawy rozwijające partnerskie relacje ze wszystkimi obszarami biznesowymi firmy, wsłuchiwanie się w potrzeby pracowników i proaktywne inicjowanie działań skierowanych często nie tylko do pracowników, ale także do społeczności lokalnej.

I MIEJSCE

Michelin Polska Sp. z o.o.

za kampanię „Fabryka wolna od tytoniu”

Fabryka wolna od tytoniu

Projekt „Fabryka wolna od tytoniu” wpisuje się w program Transformacja OLS2030, czyli 100% zdrowia & bezpieczeństwa oraz strategię Grupy Michelin in Motion – Mamy plan na 2030.

Piotr Sokół

Dyrektor Personalny Michelin Polska Sp. z o.o.

Olsztyn jest pierwszą fabryką w grupie Michelin, w której projekt „Fabryka wolna od tytoniu” został z powodzeniem wdrożony i dziś jesteśmy wzorem w tym zakresie. Osobiście doświadczyłem, jak skomplikowany jest to projekt i jak wiele wyzwań czekało nas jako pracodawcę, aby uruchomić go w fabryce, która zatrudnia pięć tysięcy pracowników. Powiem wprost: nawet jeżeli tylko jedna osoba rzuciła palenie i jeżeli choć jednej osobie pomogliśmy poprawić swój stan zdrowia, to odnieśliśmy sukces. Mamy nadzieję, że pozostałe fabryki w grupie oraz inni pracodawcy pójdą naszym śladem. A my chętnie ich wesprzemy naszymi doświadczeniami z wdrażania tak wymagającego i angażującego projektu.