„PRODUKT WARMIA MAZURY” TO NIE TYLKO OZNACZENIE LOKALNYCH PRODUKTÓW CZY USŁUG. O IDEI KONSUMENCKIEGO PATRIOTYZMU ROZMAWIAMY Z GUSTAWEM MARKIEM BRZEZINEM, MARSZAŁKIEM WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO.

MADE IN: Wśród mieszkańców regionu coraz popularniejszy jest lokalny patriotyzm. Jednak żeby znaleźć lokalne produkty w sklepach, trzeba dokładnie przeczytać każdą etykietę. Czy odpowiedzią może być znalezione logo „Produkt Warmia Mazury”?

Gustaw Marek Brzezin: Znak „Produkt Warmia Mazury” ma pomóc w szybkim rozpoznawaniu przez klientów produktów z naszego regionu. Ale to nie wszystko. To rozbudowany projekt, który ma promować ideę lokalnego patriotyzmu i wpływać na wzrost zainteresowania lokalnymi produktami. W tym celu prowadzimy kampanie reklamowe, promujące naszych przedsiębiorców w regionie i poza nim. W naszych działaniach wciąż skupiamy się na budowaniu gospodarczego wizerunku województwa. Oczywiście nie uciekniemy od skojarzeń z wypoczynkiem, lasami, jeziorami i piękną przyrodą – w naszej komunikacji podkreślamy jednak, że na Warmii i Mazurach można nie tylko wypoczywać, ale i prowadzić prężnie działający biznes.

KLIKNIJ, aby posłuchać naszego podcastu
MADE IN Warmia & Mazury Podcasts

Ile z tych biznesów komunikuje się już z klientami za pomocą znaku „Produkt Warmia Mazury”?
Od 2014 roku, kiedy rozpoczęliśmy realizację projektu, przyznaliśmy 250 certyfikatów, z czego najwięcej trafiło do podmiotów świadczących usługi. Certyfikowanych naszym znakiem jest 131 usług, 67 produktów oraz 52 wydarzenia. Kolejnych 25 przyznamy na najbliższej gali 30 czerwca. Prawo do korzystania ze znaku, zgodnie z regulaminem, podmioty otrzymują na trzy lata, z możliwością przedłużenia na kolejny okres.

Na jakie korzyści mogą liczyć firmy odznaczone certyfikatem?
Certyfikowane mogą być wyłącznie produkty i usługi wytwarzane przez firmy, które mają swoje siedziby na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. A najważniejszym argumentem przy ich przyznawaniu jest wysoka jakość. Dlatego firmy, które posługują się certyfikatem, mogą liczyć na znaczący wzrost zainteresowania swoją działalnością. Certyfikat daje też ich klientom pewność, że nabywają produkt czy usługę dokładnie sprawdzoną przez naszą komisję. Do tego planujemy kampanie o zasięgu regionalnym i krajowym, promujące sam znak i wyróżnionych przedsiębiorców. Powstała też strona internetowa www.warmia.mazury.pl/produkt, na której można znaleźć informacje o wszystkich podmiotach posiadających prawo do korzystania ze znaku.

Jak podobne projekty zmieniły regiony w innych częściach Europy?
Kiedy powstawała koncepcja znaku „Produkt Warmia Mazury”, odbyły się wizyty studyjne we Włoszech i Francji, które przodują w tego typu działaniach. We Francji funkcjonuje 15 znaków terytorialnych. Najbardziej rozpoznawalnym z nich jest „Produit en Bretagne”. Duże sieci i hipermarkety bardzo starają się o produkty z tym logiem, ponieważ cieszy się on ogromnym uznaniem konsumentów. Mają pewność, że produkty te charakteryzują się najwyższą jakością. Chcemy, aby znak „Produkt Warmia Mazury” stał się takim wyznacznikiem jakości na polskiej mapie. A dzięki temu nasi przedsiębiorcy będą mogli rozwijać skrzydła.

Rozmawiał: Michał Bartoszewicz, obraz: Michał Bartoszewicz

marszalek