FIAT SPRZEDAJE U NAS NAJWIĘCEJ SAMOCHODÓW UŻYTKOWYCH, MIMO IŻ DO KOMPLETNEJ GAMY BRAKOWAŁO MU MOCNEGO PIKAPA. BRAKUJĄCYM OGNIWEM JEST FULLBACK.

Fullback – w rugby oraz amerykańskim futbolu ostatni zawodnik w linii obrony, ale też obrońca o cechach napastnika, który potrafi dobiec do pola punktowego i zdobyć przyłożenie. „Nasz pikap jest dokładnie taki sam – przygotowany na każdą sytuację” – porównał Fiata Fullbacka podczas włoskiej premiery Domenico Gostoli, szef marki Fiat Professional. – „Powstał on z realnych potrzeb naszych klientów i nadaje się do zastosowań zarówno zawodowych, ale też związanych z wyzwaniami życia codziennego”.

W jakiejkolwiek części świata byśmy się nie znaleźli, pikapy odgrywają tam ważne role. Np. w Afryce i na Bliskim Wschodzie stanowią ponad połowę wśród wszystkich aut użytkowych. W Stanach Zjednoczonych od lat najlepiej sprzedającymi się samochodami są wielkie pikapy. Fiat (a właściwie grupa FCA – Fiat Chrysler Automobiles), który auta sprzedaje w zasadzie na całym świecie, nie mógł nie wypełnić pikapowej luki. Tym bardziej, że samochody użytkowe Fiata (nazywane Fiat Professional) mają swoją pozycję na rynku i wciąż lepiej sprzedają się od konkurentów. I tak oto na ubiegłorocznym Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Dubaju Włosi zaskoczyli świat, prezentując nieźle wyglądającą nowość. Fiat Fullback powstał w wyniku partnerskiej współpracy opartej na sprawdzonej platformie i niezawodnym napędzie. Wizualnie styliści Fiata dostosowali go do swojej gamy modelowej, a ponieważ talentu do projektowania Włochom nigdy nie brakowało, efekt jest bardzo udany.

madein_nr020_138

Mierzący 5,3 metra długości pikap to teoretycznie najgorsze, czym można wybrać się do zatłoczonego miasta. I to jest racja. Ale jest też druga strona medalu – jego zawieszenie, które ignoruje drogowe fuszerki. Dotychczas w dowcipach o samochodzie, który skutecznie pokonuje każdy krawężnik, bohaterem był pojazd… służbowy. Fullback też taranuje wszystkie przeszkody, a jedynie na tych większych lekko zabuja nadwoziem.

Pikapy przyzwyczaiły nas, że lepiej jeżdżą w terenie niż po autostradzie. W Fullbacku ma się wrażenie, że najlepiej czuje się on przy podróżnych prędkościach 150 km/h, a zaskakujący widok wskazówki dobiegającej do końca prędkościomierza bardziej prawdopodobny jest w porządnym SUV-ie niż w roboczym wozie. Temperamentu 180-konnemu nowemu silnikowi japońskich inżynierów odmówić nie można. Ten siłacz ciągnie ponad trzytonową przyczepę, mając dodatkowo na pace za tylną szybą tonę ładunku. Jak znam realia kilku afrykańskich krajów, do których trafi Fullback, i tak obciążą go jeszcze bardziej.

Nam za to nie o ładunki chodziło, a o fason. Miło bowiem popatrzeć na przyjemny dla oka samochód i to w atrakcyjnej scenerii. Pod stajnie Ośrodka Jeździeckiego Pałacu Pacółtowo, w których wiszą kryształowe żyrandole, dotarliśmy drogą poza asfaltem – zwyczajnie bezdrożem, jak azymut wytyczał linię. A co! Tym samym lekko przybrudziliśmy Fiata. Konie zaś wyglądają tu jakby za chwilę miały prezentować się na światowych wybiegach. No i te odrestaurowane zabytkowe powozy. Ale widać Fullback nie zaburzył tego folwarcznego szyku, bo stajenny, który wyprowadzał konie, zapraszał nas na Hubertusa. Choć bardziej chodziło mu o Fiata, bo – jak podkreślił – będzie pasował do imprezy.

madein_nr020_140madein_nr020_141

Tekst: Rafał Radzymiński, obraz: Michał Bartoszewicz

Fiat Fullback występuje w dwóch wariantach nadwoziowych: z dwudrzwiową przedłużaną kabiną oraz z czterodrzwiową podwójną kabiną (auto jest dłuższe o 10 cm, ale i o 33 cm ma krótszą część załadunkową). Dostępny jest w dwóch wariantach wyposażenia (SX i LX), z dieslem 2,4 o mocach 150 i 180 KM oraz z manualną i automatyczną skrzynią biegów. Napęd 4×4 posiada tryb jazdy na tylną oś, na obydwie osie do prędkości 100 km/h, z blokadą centralnego mechanizmu różnicowego oraz reduktorem.

Fiat Fullback 2,4 MJ 180 KM automat LX – 135 300 zł

RESMA Autoryzowany dieler Fiata i Jeepa
Olsztyn, al. Obrońców Tobruku 5
www.resma.pl

Podziękowania dla Ośrodka Jeździeckiego Pałacu Pacółtowo
za pomoc w realizacji sesji.