Praktyczne doradztwo i konkretne rozwiązania sprawiają, że pracodawcy mogą skoncentrować się na rozwijaniu swojego biznesu, mając pewność, że ich interesy są chronione. Jakub Bartoszewicz, znany jako prawnik pracodawców, wspiera klientów tworzących miejsca pracy.

MADE IN: Kim jest prawnik pracodawców?

Jakub Bartoszewicz: Kimś, kto wspiera ich w wyzwaniach wiążących się z zatrudnianiem ludzi. Pomagam rozwiązywać problemy m.in. z zakresu tworzenia zasad premiowania i przyznawania benefitów, przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji, wdrażania pracy zdalnej, kontroli trzeźwości czy sporów z pracownikami. Jestem więc wszędzie tam, gdzie potrzebują mnie pracodawcy. Pomagam im stworzyć warunki prawidłowego działania zatrudnianego zespołu aby mogli skupić się na biznesie.

KLIKNIJ, aby posłuchać naszego podcastu
MADE IN Warmia & Mazury Podcasts

Z jakimi problemami przychodzą pracodawcy?

W ostatnich latach zatrudnianie ludzi to sfera dynamicznych zmian. Zmieniają się też więc problemy pracodawców. Na początku pandemii, z dnia na dzień zmierzyliśmy się z koniecznością wdrożenia pracy zdalnej i zabezpieczania zdrowia pracowników. W tamtym momencie, o czym już się zapomina, pracodawcy funkcjonowali w olbrzymim stresie związanym z tym, co przyniesie kolejny dzień. Wsparcie prawne było więc niezwykle istotne, tym bardziej, że nie można było iść wydeptaną ścieżką. Trzeba było samemu przecierać szlaki i taka była moja rola. Przez takie podejście w pracy na rzecz jednego z klientów, z czym wiązały się bardzo odważne decyzje, Dziennik Gazeta Prawną przyznał mi 17. miejsce w rankingu najbardziej wpływowych prawników w Polsce w 2021 roku. Teraz czasy są nieco spokojniejsze, ale i tak ciągle wprowadzane są zmiany, do których pracodawcy muszą się dostosować. Obecnie pomagam przy nowych zasad pracy zdalnej czy zmian jakie przyniosło wdrożenie przepisów mających zapewnić równowagę między życiem osobistym, a pracą.

No właśnie, na ile istotny dla pracodawców powinien być dobrostan pracowników?

Trudno go przeceniać. Pracownik przemęczony, który nieustannie zmuszany jest do wyboru pomiędzy poświęceniem się rodzinie czy swojej pasji, a pracą, jest mało efektywny. Przez jakiś czas można oczywiście zacisnąć zęby i pracować na 110 proc., ale długofalowo to się nie sprawdza. Staram się zwracać na to uwagę pracodawcom i pomagać im wprowadzać jasne, przejrzyste i zdrowe dla pracownika zasady. Chodzi tu zarówno o zdrowie fizyczne, jak i sferę psychiczną- Jakub Bartoszewicz o ważności dobrostanu pracowników

Pomagam więc m.in. w ustalaniu zgodnych z prawem reguł funkcjonowania miejsca pracy poprzez regulaminy pracy, polityki antymobbingowe, sprawiedliwe zasady przyznawania urlopów, motywujące systemy premiowania czy nowoczesne formy benefitów. Chodzi o stworzenie miejsca, gdzie pracownik, wiedząc czego się od niego oczekuje i co za to otrzyma, może w pełni zaangażować się w pracę. Ostatecznie posiadanie sprawnie funkcjonującego, zaangażowanego i zgranego zespołu to cel, do jakiego pracodawcy powinni przecież dążyć, bo to jest w ich interesie. Nie ma przy tym znaczenia czy mówimy o warsztacie samochodowym zatrudniającym pięciu mechaników, czy fabryce z tysiącem pracowników.

Mimo wszystko, na linii pracodawca-pracownik dochodzi jednak do konfliktów, co wtedy?

Tam, gdzie są ludzie, zawsze pojawiają się także spory. Jestem od tego aby pomóc je rozwiązać. Oczywiście w sposób najbardziej korzystny dla klientów. Wbrew pozorom często nie oznacza to uzyskiwania zadowalających wyroków sądowych, bo sądy traktuję jako ostateczność. Uważam, że w ogromnej większości przypadków korzystniej jest się po prostu porozumieć. Czasem muszę jednak uświadamiać pracodawcom, jaki jest bilans zysków i strat każdego z rozwiązań. Sprawa sądowa to zazwyczaj zaangażowanie wielu innych pracowników, co wywołuje stres, psuje atmosferę, oznacza oderwanie od pracy. Zawsze zwracam na to uwagę pracodawcom i często po czasie sami mówią, że dogadanie się było najlepszym wyjściem.

Sposób komunikacji z klientami jest zatem ważny.

Powiem wręcz, że jest to klucz dobrej współpracy. Pracodawcy oczekują rozwiązań swoich problemów, a nie dodawania im nowych. Nie oczekują więc niezrozumiałych elaboratów i prawniczych rozważań, tylko konkretnych, praktycznych i możliwych do zastosowania odpowiedzi. Staram się do nich mówić właśnie w taki sposób i to się sprawdza.

Mierzą się dokładnie z takimi samymi wyzwaniami. W końcu są częścią globalnej gospodarki i wszystko co dzieje się na świecie odbija się echem także na Warmii i Mazurach- Jakub Bartoszewicz o problemach regionalnych pracodawców 

  • Rozmawiała: Ewelina Zdancewicz
  • Obraz: Agnieszka Blonka
  • Jakub Bartoszewicz
  • prawnikpracodawcow.pl