Szkolna wiedza to czasem za mało. Eksperymenty, naukowe ciekawostki i warsztaty pod szyldem #FoodScienceClass to pigułka umiejętności dotycząca żywności. Wszystko po to, aby wejść w dorosłość będąc świadomym konsumentem.

To co jesz ma wpływ nie tylko na twoje zdrowie. W natłoku informacji i wszechobecnych reklam wysoko przetworzonej żywności, łatwo o tym zapomnieć. Międzynarodowy projekt #FoodScienceClass kierowany do młodzieży, stawia na niestandardowe sposoby edukacji. Takie, które dostarczają wiedzy o żywności, utrwalają dobre nawyki, zarażają pasją do świadomego życia, promują zasady zero waste.

– Zależy nam, aby młodzież w wieku szkolnym zainteresować żywnością, jej wpływem na zdrowie i dobro planety – mówi Justyna Banasiak, koordynatorka projektu z ramienia Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN. – Poruszamy z nimi wszystkie kwestie dotyczące złożoności łańcucha żywnościowego – od produkcji do konsumpcji.

Tylko w tegorocznej edycji projektu realizowanego od dwóch lat wzięło udział 300 uczniów z Izraela, Polski, Belgii i Finlandii. Wśród nich klasy z XII Liceum Ogólnokształcące im. Marii i Georga Dietrichów w Olsztynie oraz Szkoły Podstawowej im. Marii Zientary-Malewskiej z Oddziałami Dwujęzycznymi w Dywitach. Zajęcia prowadzone przez naukowców z Instytutu PAN przybliżyły im m.in. zagadnienia produkcji, przetwórstwa i bezpieczeństwa żywności, odpowiedzialnych postaw konsumenckich. – Uczniowie uczyli się czytać etykiety spożywcze. Poznali metody utrwalania żywności. Wcielili się również w rolę młodych badaczy i pod okiem naukowców sprawdzili nawyki żywieniowe i najchętniej spożywane produkty swoich rówieśników. Następnie samodzielnie badali najpopularniejsze artykuły – sprawdzali skład, pochodzenie, sposób produkcji – wymienia Justyna.

Ale to nie wszystko. We wrześniu w Kuźni Społecznej Banku Żywności w Olsztynie odbyło się wydarzenie, które jeszcze lepiej ugruntowało wiedzę. I uświadomiło jak ogromnym problemem dzisiejszego świata jest marnowanie żywności. – Uczniowie dowiedzieli się, że najbardziej przyczyniają się do tego gospodarstwa domowe. I poznali sposoby zapobiegające marnowaniu, jak robienie listy zakupów czy stosowanie zasady zero waste w kuchni – przyznaje Justyna.

Uczestnicy podzieleni na grupy przyrządzali w kuchni warsztatowej potrawy z wykorzystaniem zasady „bez resztek”. W salach konferencyjnych odkrywali z pomocą mikroskopu i innych przyrządów laboratoryjnych tajniki liofilizacji, fermentacji i bioaktywnych związków w popularnych napojach, poznali zamienniki cukru, a także bakterie obecne w przemyśle spożywczym.

– Okazało się, że nie do końca zdają sobie sprawę z zawartości cukru w znanych produktach. I że np. duża butelka wody smakowej zawiera go prawie tyle, co popularny krem do smarowania kanapek – daje przykład Justyna.

Pokaz kuchni molekularnej dostarczył uczniom nie tylko wrażeń wizualnych, ale pozwolił poznać od kulis sztukę gotowania z wykorzystaniem ciekłego azotu. Najpierw poszły w ruch blendery, a potem była wspólna degustacja przysmaków, m.in. napojów izotonicznych bazujących na owocach i ziołach.

– Weryfikujemy przełożenie zaproponowanych przez nas aktywności na wzrost wiedzy i chęć poprawy nawyków żywieniowych. Wyniki są zaskakujące: nie dość, że wzrasta świadomość uczniów, to dodatkowo chętnie dzielą się wiedzą wśród swoich najbliższych, mają zatem realny wpływ na zmiany nawyków w swoim otoczeniu.

Zwieńczeniem działań projektowych jest opracowanie i wdrożenie przez uczniów kampanii informacyjno-edukacyjnej, a także wymiana doświadczeń i materiałów z innymi klasami partnerskimi. Projekt będzie kontynuowany i tym razem kierowany do nauczycieli. 

Kontakt dla zainteresowanych: j.banasiak@pan.olsztyn.pl

Tekst: Beata Waś, obraz: archiwum PAN

Projekt Food Science Class jest finansowany przez EIT Food – Wspólnotę Wiedzy i Innowacji w obszarze żywności, która pracuje na rzecz zrównoważonego, zdrowego i godnego zaufania systemu żywnościowego.