ESTOŃCZYCY SIĘGAJĄ RANO PO WARMIŃSKIE KOSMETYKI, SZWEDZI PRACUJĄ NA MASZYNACH ZŁOŻONYCH Z MAZURSKICH KOMPONENTÓW, A FRANCUZI WRACAJĄ PO PRACY DO MIESZKAŃ URZĄDZONYCH POLSKIMI MEBLAMI. BAJKA PRZEDSIĘBIORCY? JEŚLI TAK, TO O TYTULE „ENTERPRISE EUROPE NETWORK”.

Jak zawojować rynek państwa, którego mieszkańcy nie są pewni, czy Poland to nie to samo, co Holland, a Olsztyn jest dla nich niemożliwą do wymówienia, szeleszczącą nazwą? – Misję gospodarczą zaczynamy od pokazania mapy – wprowadza w temat Katarzyna Maria Bartnik, kierownik projektu z olsztyńskiego oddziału Enterprise Europe Network przy Warmińsko-Mazurskiej Agencji Rozwoju Regionalnego. Misje gospodarcze organizowane przez EEN służą nawiązaniu kontaktów zagranicznych i odkrywaniu nowych rynków. Jak na taki podatny – a nieraz daleko położony – grunt trafić?

W 2008 roku Komisja Europejska rozpoczęła swą flagową inicjatywę pod nazwą Enterprise Europe Network. Dziś to największa międzynarodowa sieć wspierania przedsiębiorczości małych i średnich firm o ambicjach międzynarodowych, składająca się z 600 organizacji z 62 krajów. Do organizacji należy również Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego i to stąd rozchodzą się po regionie wieści o targach, szkoleniach, konferencjach i zapotrzebowaniu zagranicznych interesantów. Do grona szczęśliwców otrzymujących wiadomości od EEN może dołączyć każdy MŚP (mały i średni przedsiębiorca). W olsztyńskim systemie newsletterowym jest już 335 firm. Jak zacząć?

– Najpierw wypełniamy formularz i zbieramy informacje o firmie. Celem jest skrócenie drogi dotarcia do wiarygodnego kontrahenta i klienta – objaśnia Patrycja Kaczmarczyk, konsultantka projektu EEN.

A po drodze sporo się dzieje. Pracownicy EEN organizują szkolenia z marketingu międzynarodowego, budowania marki, negocjacji, promocji i eksportu. Wspierają w teorii, ale przede wszystkim w praktyce: doradzają w kwestii doboru rynku, pomagają w przetłumaczeniu e-maili czy sprawdzeniu wniosku (ale nie wnikają w politykę czy ceny firmy), wreszcie – zdobywają klientów i asystują jako tłumacze przy „B2B”. – Czyli, mówiąc najprościej, takich biznesowych randkach w ciemno – precyzuje Katarzyna Maria Bartnik. – Po zarejestrowaniu się na platformie targów, np. POLAGRA FOOD, przedsiębiorcy mogą zapoznać się z profilami przyjeżdżających na nie firm i umówić się na spotkanie. Jeśli nie chcą angażować się finansowo w przygotowanie stoiska, mogą przyjechać na zaplanowaną rozmowę, a przy okazji zapoznać się z aktualnymi trendami, skonfrontować swoją ofertę z potencjalnymi odbiorcami i poznać potrzeby rynku. To korzystne ze względów ekonomicznych, pozwala uniknąć kosztów wystawiania się lub korzystania z usług firm konsultingowych.

– Informacje o interesujących wydarzeniach przesyłamy w sposób zindywidualizowany, „szyty na miarę” – dodaje Patrycja Kaczmarczyk. – Prowadzimy wieloletnią współpracę z firmami, mamy bliski kontakt, więc wiemy, co zaproponować.

Tak jest również z kontraktami zdobywanymi przez konsultantów EEN. Gdy tylko w międzynarodowej bazie organizacji pojawia się zapytanie, przesyłają ofertę i przekazują informacje o przedsiębiorcy. – Ręczymy za nie. Konsultanci EEN, którzy są przecież na miejscu, mogą nawet do danej firmy pojechać i ją sprawdzić – mówi Katarzyna Maria Bartnik.

To istotne, bo nowej firmy zazwyczaj nie stać na zakupienie raportu o rynku, czasochłonne i niepewne zdobywanie adresów oraz opinii. EEN daje bezpieczny dostęp do cennej bazy kontaktów i wśród takich kontaktów nas umiejscawia. Stąd na przykład zapytania z Wielkiej Brytanii o naturalne produkty spożywcze, a z Niemiec – o meble. – Warmia i Mazury są tam już znane jako ekologiczny, czysty region z prężnie rozwijającym się sektorem drzewno-meblarskim i wykształconą kadrą. Nasze firmy oferują dobry surowiec, w dodatku korzystają z innowacji organizacyjnych, rozwijają wzornictwo przemysłowe. To często małe, rodzinne, ale świadome przedsiębiorstwa – ocenia Patrycja Kaczmarczyk. – Nie konkurują z Chinami, tylko z markami Europy, ich produkty są widoczne
na półkach świata.

Zobaczyć można na nich kosmetyki marki BIOETIQ olsztyńskiej firmy MK Natural Cosmetics. Tworzone w odpowiedzi na potrzebę naturalnej pielęgnacji skóry i dbałości o zdrowie. Wchodzące w ich skład naturalne substancje aktywne nie powodują podrażnień i alergii, a ich opakowania zachwycają świeżym, wysmakowanym designem. Dzięki wejściu do bazy Enterprise Europe Network zachwycają nie tylko w Polsce, ale i w Estonii. – Pojawiają się także zapytania ze Skandynawii czy Portugalii, a firma z Wielkiej Brytanii pomoże nam wejść do Amazonu, największego sklepu internetowego na świecie – opowiada Marzena Kaszubska, właścicielka MK Natural Cosmetics. – Wprowadzenie nowego produktu na obecny rynek jest dla małego przedsiębiorcy bardzo trudne, duże koncerny są ogromną konkurencją. Dlatego wsparcie EEN jest tak potrzebne.

Również wtedy, gdy przedsiębiorca zamierza nawiązać nowe kontakty zagraniczne. Michał Kobiałka prowadzi w Ostródzie niewielką firmę, zajmującą się specjalistycznym projektowaniem 3D oraz wytwórstwem małogabarytowych wyrobów metalowych, takich jak uchwyty nierdzewne lub malowane proszkowo, hartowane matryce ze stali narzędziowej, wyroby dla branży elektrycznej. – W MCAD często weryfikujemy potrzeby klienta, by oszczędzić jego koszty. Okazuje się wówczas, że zamiast „rakiety kosmicznej” mamy wykonać „Passata” – przyrównuje obrazowo właściciel. Takie podejście doceniają polscy i zagraniczni wykonawcy. MCAD stał się producentem krat do okien i drzwi balkonowych, sprzedawanych na rynek Włoski przez firmę z Austrii. Po dołączeniu do sieci EEN otrzymuje zapytania m.in. z Wielkiej Brytanii, właśnie rozpoczyna współpracę z firmą skandynawską.

Z kolei na rynku francuskim za pośrednictwem EEN pojawił się producent mebli KRISMAR. Firma, której siedziba znajduje się w Elblągu, a jej meble docierają nie tylko do państw europejskich, ale także do Ameryki, Afryki i Nowej Zelandii. Przez ponad 20 lat działalności wyspecjalizowała się w produkcji elementów meblowych oraz mebli kuchennych, pokojowych, łazienkowych i sypialnianych. Jako samodzielny producent komponentów (fronty, w tym fronty gięte, listwy i płyty z folią finish) jest niezależnym projektantem, mogącym postawić na dogodną dla klienta elastyczność i większą dbałość o jakość produktu. Dzięki Enterprise Europe Network podbijanie kolejnych rynków zagranicznych może się ziścić jeszcze szybciej. Na początku, zamiast wyruszać w drogę, wystarczy kilka kliknięć i podróż kursorem po mapie…

madein_nr019_poziom_153madein_nr019_poziom_160

Tekst: Katarzyna Sosnowska-Rama, obraz: www.shutterstock.com

Ośrodek Enterprise Europe Network
Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Olsztynie
10-516 Olsztyn, Plac Gen. Józefa Bema 3
tel.: +48 89 521 12 62, +48 89 535 67 82, +48 89 535 67 83
fax: +48 89 521 12 60
e-mail: een@wmarr.olsztyn.pl
www.een.wmarr.olsztyn.pl

Usługi świadczone przez Enterprise Europe Network są finansowane przez Komisję Europejską i Budżet Państwa.

Informacje i opinie przedstawione w niniejszym artykule niekoniecznie odzwierciedlają oficjalne stanowisko EASME, Komisji Europejskiej i innych europejskich instytucji i żadna z tych instytucji czy inna osoba działająca w ich imieniu nie może zostać pociągnięta do odpowiedzialności za ewentualne wykorzystanie informacji w nim zawartych.