JEŚLI FIRMIE ZABIERZEMY PRZYWÓDCĘ I STRATEGIĘ DZIAŁANIA, A PRACOWNIKOM KOMPETENCJE, ZOSTANĄ TYLKO NIC NIE WARTE NA RYNKU NIP I REGON. JAK UNIKNĄĆ ZAGROŻEŃ W BIZNESIE?

JEŚLI FIRMIE ZABIERZEMY PRZYWÓDCĘ I STRATEGIĘ DZIAŁANIA, A PRACOWNIKOM KOMPETENCJE, ZOSTANĄ TYLKO NIC NIE WARTE NA RYNKU NIP I REGON. JAK UNIKNĄĆ ZAGROŻEŃ W BIZNESIE?

MAŁGORZATA DUDEK

KLIKNIJ, aby posłuchać naszego podcastu
MADE IN Warmia & Mazury Podcasts

(specjalista z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi oraz obszarów HR, kreatywna trenerka, coach, wykładowca)

Kompetencje w przywództwie

Rynek potrzebuje nowego modelu kompetencji przywódczych. Rzeczywistość stale się zmienia, więc szefowie, którzy o tej zmianie myślą i umieją je do organizacji wprowadzić, będą odnosili sukcesy. Lider przyszłości musi obdarzać zaufaniem, pozwalać na samodzielność, ale i zapewniać rozwój. Odchodzi się od zarządzania poprzez cele, na rzecz zarządzania poprzez jakość (zaangażowanie każdego pracownika, optymalizacja procesów, ciągły rozwój) i wiarygodność (spójność z wizją firmy, wzajemne zaufanie szef-pracownik). Dlatego uczymy firmy pracowania na potencjale ludzi. Dzisiaj ważne jest rozwijanie kompetencji inteligencji emocjonalnej po to właśnie, by zauważyć potencjał tkwiący w pracownikach, wydobyć z nich największe wartości i wykorzystać to.

Pamiętajmy też o podnoszeniu kompetencji z zakresu rekrutacji, bo od niej wszystko się zaczyna. Często niewłaściwie ją przeprowadzamy, a potem wymagamy, by pracownik był inny, niż ten, którego zatrudniliśmy. Podczas rekrutacji szef powinien pamiętać, że przyszłość zależy od ludzi, których zatrudnia i których pracą zarządza w organizacji.

MAŁGORZATA SELWON 

(twórca i realizator innowacyjnych projektów szkoleń biznesowych dla mikro- i makroprzedsiębiorstw, ekspert z zakresu sprzedaży i zarządzania) 

Zagrożenia w biznesie

Jakie zagrożenia w zarządzaniu pokazuje nam praktyka? W dzisiejszych czasach nie wystarczy pracownikowi zorganizować pracę procesową, ale trzeba mu wyznaczyć ścieżkę rozwoju. Dlatego bardzo ważną rzeczą powinno być skupienie na rozwoju wszystkich szczebli zarządzających w organizacji. Tylko wtedy kadra może dać właścicielowi firmy oddech do tego, aby skupić się na myśleniu strategicznym. Często jednak zdarza się, że szef mówi nam: proszę przeszkolić moich ludzi, bo nie są dostatecznie zaangażowani. Po jakimś czasie wracamy do niego i pokazujemy mu rzeczywistość: że nie zmienimy jej, kiedy i on się nie zaangażuje.

Warto więc pozwolić wejść do wnętrza firmy doradcom. Firmom przyglądamy się z lotu ptaka. Nie są to ankiety i badania wskaźników robione w dzień czy dwa. Rzeczywistość pokazują szkolenia z pracownikami. Przekazujemy potem ten obraz szefowi i dopiero kiedy sam go zrozumie, zaczyna widzieć zagrożenia. Nasze działania sprawiają, że pracownicy w firmie zaczynają czuć się lepiej. Są bardziej zmotywowani, firma wewnątrz zaczyna się rozumieć, natomiast właściciel zaczyna patrzeć na zarządzanie z innej perspektywy. Tak zbudowany na dobrych emocjach zespół zaczyna tworzyć silną, trudną do zburzenia konstrukcję. Zmiana ta jest całym procesem, ale jest to inwestycja w firmę.

ZIEMOWIT SOSIŃSKI 

(trener biznesu, wykładowca, twórca autorskich programów szkoleniowych z dziedziny komunikacji, sprzedaży, zarządzania, budowania wizerunku w biznesie)

Strategia firmy

Każda firma musi odpowiedzieć sobie na pytania: kim jest jej marka i jakie potrzeby społeczne zaspokaja? Czyli: po co jestem na rynku, jakie wartości są dla mnie ważne, czym się kieruję i dlaczego klient ma przyjść po mój produkt? To podstawowy klucz do stworzenia misji. O ile strategię, niekoniecznie spisaną, szef zwykle ma w głowie, to misję już niekoniecznie. A jak zamierzasz dojechać do celu, drogi przywódco, skoro nie wiesz, dokąd jedziesz? Sukces daje dopiero spójne komunikowanie tych wartości. I o tym wszystkim musi wiedzieć cały zespół, nie tylko menedżerowie i szef.

Dlatego zawsze przekonujemy przywódców, że niezależnie od tego, czym kierują, kioskiem czy fabryką, ich firma musi mieć strategię komunikowania się z rynkiem. A szczytem komunikacji jest, kiedy np. pracownika montującego kanapy zapyta się, co produkuje, a on odpowie: produkuję meble, by rodzina mogła spędzić czas blisko siebie.

Tekst: Rafał Radzymiński, obraz: Michał Bartoszewicz

SZKOLENIE BIZNESOWE
„Akademia przywództwa z elementami coachingu – II edycja”

Naucz się odnosić sukces bez wyrzeczeń w inspirującym środowisku – 2 zjazdy, 6 dni, 48 godzin

Więcej na www.akademiakompas.pl

Akademia Rozwoju Osobistego Kompas
Olsztyn, ul. Jagiellońska 91 A
www.akademiakompas.pl