DLA JEDNYCH CIOCIA, DLA INNYCH PANI DOKTOR. JAKĄ ROLĘ PEŁNI HIGIENISTKA STOMATOLOGICZNA? I DLACZEGO JEJ BRAK W GABINECIE DAJE SIĘ WE ZNAKI I LEKARZOWI, I PACJENTOM?

Przychodzisz na leczenie zęba, a tu higienistka zagaduje na temat pogody i wakacji. Ręce ci się pocą ze strachu, a ona wręcza ci gumową świnkę do ściskania. Przekupuje małych pacjentów nagrodami, a dużych komplementami. A na odchodne robi wykład jak należy myć zęby.

Każda higienistka stomatologiczna ma swoje sposoby na rozładowanie atmosfery. Bo stres u dentysty dopada bez względu na wiek i masę mięśniową. – Czasem dorośli mężczyźni są bardziej przerażeni od dzieci, słabną ze strachu jeszcze zanim zaczniemy zabieg – przyznaje Monika Orłowska, która od 18 lat pracuje w gabinecie dr Elżbiety i Karola Sujki. – To praca, która wymaga dużych umiejętności psychologicznych, bo każdy inaczej przeżywa stres, a my musimy wyczuć, jak go zredukować. Niedawno jedna z pacjentek po skończonym leczeniu rzuciła mi się w ramiona. Zeszło z niej napięcie, chciała odreagować, a może też potrzebowała bliskości?

KLIKNIJ, aby posłuchać naszego podcastu
MADE IN Warmia & Mazury Podcasts

Ale nie tylko dodawanie otuchy jest rolą higienistek. Do obowiązków należy m.in. przygotowanie gabinetów, sterylizacja narzędzi, asystowanie przy zabiegach, wykonywanie zabiegów higienizacyjnych, wybielanie i nauka utrzymania prawidłowej higieny jamy ustnej. A ta przydaje się wszystkim generacjom pacjentów.

– Niedawno uczyłam ponad 40-letniego mężczyznę prawidłowo myć zęby – przyznaje Anna Prusinowska, higienistka z siedmioletnim stażem w gabinecie. – Niestety, w Polsce z higieną jamy ustnej jesteśmy na bakier. Próchnica to zmora i dzieci, i dorosłych. Inwestujemy w perfumy i ubrania, a zapominamy, że to uśmiech jest naszą najlepszą wizytówką. Staramy się uświadamiać i zarażać nim pacjentów. Przy okazji piaskowania czy wybielania zębów, które higienistki wykonują pod nadzorem lekarza, pacjent dostaje też informacje o stanie swojego uzębienia. Regularne szkolenia w których bierze udział zespół higienistek Elżbiety i Karola Sujki, m.in. z zakresu profilaktyki, implantologii, stomatologii estetycznej, pozwalają poznać najnowsze techniki leczenia i dotrzymać kroku ustawicznie kształcącym się lekarzom.

– Stale podnosimy kompetencje, aby podczas zabiegów porozumiewać się z lekarzem bez słów – tłumaczy Ewa d’ Obyrn, od siedmiu lat pracująca w gabinecie. – Czasem mylnie pacjenci zwracają się do nas „pani doktor”. To miłe, że doceniają profesjonalizm, ale nie to jest dla nas największym komplementem. Pacjenci przywiązują się nas, obdarzają zaufaniem, każda z nas ma swoich „wielbicieli”. Leczą się w naszym gabinecie nawet trzy pokolenia jednej rodziny. I dla niektórych dzieci od lat jesteśmy „ciociami”.

Bywa, że w przypadku wyjątkowo zestresowanych małych pacjentów, w zabiegu asystują aż cztery ciocie.

– Czasem stres u dziecka jest tak duży, że wymaga od nas zbiorowej współpracy, korzystania ze wszystkich sprawdzonych sposobów – dodaje Marta Kwiatkowska, higienistka, najmłodsza stażem w zespole. – Dlatego w naszym gabinecie eliminujemy to, co kojarzy się z dentystą: plakaty straszące próchnicą czy medyczny zapach. Budujemy domową atmosferę. Ale i tak najlepiej sprawdzają się resoraki, naklejki i kolorowe pierścionki, których zapas zawsze mamy pod ręką.

Rolę higienistki pracującej w cieniu stomatologa, najlepiej docenia się, kiedy ma dzień wolny od pracy.

– Co jakiś czas wysyłamy zespół na szkolenie i zostajemy w gabinecie sami – zdradza dr Elżbieta Sujka. – I za każdym razem przychodzi refleksja: dobry wyszkolony zespół to podstawa profesjonalnej opieki, ciągłego rozwoju i atmosfery, która buduje zaufanie pacjentów.

Tekst: Beata Waś, obraz: Arek Stankiewicz

Klinika Stomatologii Estetycznej Elżbieta i Karol Sujka

Olsztyn, ul. Targ Rybny 14

tel: 89 675 50 11, kom. 504 081 286

elzbieta@sujka.com.pl