Trzy dekady – tyle czasu potrzebowali, aby niewielki zakład produkcyjny rozbudować do sieci sześciu fabryk. Olsztyńska firma Yetico to dzisiaj jeden z liderów w produkcji wyrobów z polistyrenu. A także zrównoważonego rozwoju i rodzinnej atmosfery.

Yetico działa już od trzech dekad i wyrobił sobie pozycję lidera rynku

YETICO- styropianowy lider z trzydziestoletnią tradycją

Elementy do budowy infrastruktury dla sportowców podczas mistrzostw świata w piłce nożnej w RPA, 300 tys. kulek wypełniających posadzkę stadionu na Euro 2000, produkty do konstrukcji pływających domków w Holandii czy ozdobne świąteczne zawieszki na zamówienie z Belgii…. O tym jak wszechstronne zastosowanie ma styropian, wiedzieli już na początku lat 90., kiedy branża związana z tym materiałem dopiero raczkowała w Polsce. Dlatego Przedsiębiorstwo Wdrażania Postępu Naukowo-Technicznego i Produkcji Styropex w Olsztynie zaczęło swoją działalność od stworzenia technologii i urządzeń do spieniania polistyrenu. Trzy lata później, w 1993 roku, sprzedawali już rocznie 38 tys. m szesc. styropianowych płyt do izolacji i wyposażali w pionierską, innowacyjną technologię konkurencyjne fabryki w różnych częściach świata. Dzisiaj z ich zakładów każdego roku wyjeżdża około milion m szesc. styropianu. Dla wyobrażenia skali: to jakby zbudować ze styropianu kostkę długą, szeroką i wysoką na 100 m. Firma w swoich sześciu zakładach w Olsztynie, Mławie, dwóch w Gorzowie Wielkopolskim, Tarnobrzegu i Galewicach zatrudnia na stałe kilkuset pracowników. Niektórzy z nich tworzą historię firmy niemal od początku.

KLIKNIJ, aby posłuchać naszego podcastu
MADE IN Warmia & Mazury Podcasts

YETICO- pierwsze lata działalności w obliczu wyzwań lat 90.

– W pierwszych latach działalności firmy przejechałem całą Rosję aby wyposażyć fabrykę we Władywostoku w nasze maszyny – wspomina Piotr Kalinowski, konstruktor związany z firmą od 1994 roku. – Zdarzało się, że zakłady stały na zupełnym pustkowiu. Ale przy okazji wypraw służbowych spełniałem swoje podróżnicze marzenia.

– Nigdy nie brakowało wyzwań. Pierwsze proste maszyny często się psuły, bywało że jechałem do fabryki w nocy bo zdarzały się awarie – dodaje Zbigniew, który rozpoczął pracę u nas w 1991 roku. – Zawsze jednak motywowała mnie do pracy rodzinna atmosfera w firmie i wzajemna życzliwość.

Właśnie rodzinny charakter firmy założonej przez Andrzeja Gołosia, a dzisiaj kierowanej m.in. przez jego synów, to jeden z elementów, które wpłynęły na stabilność przedsiębiorstwa. Mimo trudnych momentów, które przydarzyły się w ciągu 33 lat działalności, marka rozwija się podbijając rynek polski i zagraniczny. Wśród klientów Yetico są m.in. duże sieci handlowe, jak Castorama, Leroy Merlin czy koreańska marka LG.

– Stawiamy na zaufanie w zespole, samodzielność w podejmowaniu decyzji – podkreśla Grzegorz Bargański, wiceprezes Yetico, dyrektor handlowy. – Zespół musi mieć poczucie, że może polegać na sobie w każdej sytuacji. Płaska struktura organizacyjna sprawia, że jesteśmy elastyczni, podejmujemy szybkie decyzje w sytuacji zmiennego, nieprzewidywalnego rynku. To nasza przewaga nad korporacyjnymi strukturami.

Od Styropexu do Yetico

W 2007 roku firma Styropex, już wówczas jeden z polskich liderów w produkcji wyrobów z najwyższej jakości polistyrenów, przeszła rebranding i zmieniła nazwę na Yetico. Oprócz izolacji cieplnych dla branży budowlanej, w jej zakładach powstają m.in. kształtki i opakowania dla branży RTV, AGD, meblarskiej, pojemniki termoizolacyjne, komponenty wtryskowe z tworzyw termoplastycznych. Jakościowe produkty, nowoczesna technologia, podążanie za trendami rynkowymi i wzorowa współpraca z partnerami są od lat dostrzegane przez biznesowe gremia. Wśród nagród przyznanych Yetico – m.in. Diamenty Forbesa w 2019 i 2023 roku, Tytuł Lidera Jakości 2016 w kategorii „Producenci Styropianu” czy Złoty Laur Konsumenta 2008.

– Nasz cel na przyszłość to rozwój biznesu w sposób zrównoważony i przyjazny środowisku – zapewnia Marcin Rostek, prezes zarządu Yetico. – A styropian to produkt, który można wielokrotnie przetworzyć. Jesteśmy w grupie producentów, która pracuje nad stworzeniem systemu odbioru tego surowca i ponownego wykorzystania. Przystępujemy też do inicjatywy biznesowej, która ma na celu stworzenie procesu produkcji i rozładunku, który eliminuje przedostawanie się mikroplastiku do wody i atmosfery.

Yetico- realny wpływ na ekologię, reakcje i nawyki ludzi

W procesie produkcyjnym Yetico wytwarzane ogromne ilości pary wodnej są ponownie użyte, tworząc tzw. obieg zamknięty. Pracownicy firmy są ambasadorami More Zeros Challenge – inicjatywy angażującej w drobne gesty, np. segregacja śmieci, oszczędność energii czy elektroniczny obieg dokumentów.

– Wielkie zmiany zaczynają się od małych kroków każdego z nas – dodaje prezes. – Ale przedsiębiorstwa takie jak nasze, poprzez odpowiednie działania mają realny wpływ na reakcje i nawyki ludzi. Chcemy uświadamiać, że styropian, który składa się aż w 98 procentach z powietrza, nie dość że jest znakomitą izolacją i jest tani, to może być poddany recyklingowi wielokrotnie. Ciężko znaleźć na rynku produkt o tak doskonałych właściwościach.

W procesie produkcyjnym Yetico wytwarzane ogromne ilości pary wodnej są ponownie użyte, tworząc tzw. obieg zamknięty. Pracownicy firmy są ambasadorami More Zeros Challenge – inicjatywy angażującej w drobne gesty, np. segregacja śmieci, oszczędność energii czy elektroniczny obieg dokumentów.

  • Tekst: Beata Waś
  • YETICO S.A.
  • Olsztyn, ul. Towarowa 17a
  • 89 538 78 11