Któż nie chciałby jeszcze lepszego produktu, usługi czy komunikacji z rynkiem – tym przecież ostatecznie rozprawia się z konkurencją. Stowarzyszenie Wzornictwo Przemysłowe Warmii i Mazur przyczyniło się do podniesienia poziomu niejednego przedsiębiorstwa, pokazując tym samym szerszy aspekt powszechnego słowa dizajn.

Wzornictwo Przemysłowe Warmii i Mazur- interesuje nas dizajn

Interesuje nas dizajn dla realnego świata, a nie ten podziwiany w muzeach – rozpoczyna spotkanie Małgorzata Adamus, współzałożycielka i prezeska Stowarzyszenia Wzornictwo Przemysłowe Warmii i Mazur. I natychmiast proponuje rozmowę o wzornictwie w nieoczywistym kontekście, bo – jak podkreśla – jest to fascynujące, gdy pomagasz realnie firmie czy instytucji i ma to przełożenie rynkowe, a przy okazji jest ekologiczne.

Wzornictwo, albo często zapożyczony z angielskiego (choć spolszczony już) dizajn, to nie tylko wygląd przedmiotu, jak się powszechnie myśli. – To, że coś jest estetyczne, to dopiero kropka nad „i” – podkreśla Małgorzata.

KLIKNIJ, aby posłuchać naszego podcastu
MADE IN Warmia & Mazury Podcasts

Wzornictwo, albo często zapożyczony z angielskiego (choć spolszczony już) dizajn, to nie tylko wygląd przedmiotu, jak się powszechnie myśli. – To, że coś jest estetyczne, to dopiero kropka nad „i” – podkreśla Małgorzata.

– Wzornictwo to czysta innowacja, wykorzystanie nowych materiałów technologii, zagospodarowanie odpadów, zaprojektowanie procesów usługowych i komunikacji rynkowej – wylicza Małgorzata. – Najprościej ujmując: to dopasowana funkcjonalność. To ekonomia całego procesu wytwarzania, no i ten słynny wygląd produktu, który ma jednak wynikać nie tyle z mody, co z przemyślanych powyższych punktów – podkreśla.

Wzornictwo Przemysłowe  Warmii i Mazur- wspieranie innowacyjności

Temat jest w ostatnich latach mocno dostrzegany. Wzornictwo i innowacja stały się ważnym aspektem rozwoju przedsiębiorstw i miast, bo to wprost podniesienie konkurencyjności na rynku. Dlatego w najbliższej perspektywie rozwoju regionu i kraju, środki na innowacje będą jednym z kluczowych filarów wsparcia.

Pochodząca z Warmii i Mazur Małgorzata Adamus (ukończyła Zarządzanie Innowacjami w poznańskiej Wyższej Szkole Psychologii Społecznej i jest certyfikowanym ekspertem Teorii Rozwiązywania Innowacyjnych Zadań) o powołaniu stowarzyszenia myślała już, kiedy pracowała wiele lat temu w Agencji Rozwoju Regionalnego w Olsztynie. Zajmowała się m.in. umiędzynarodawianiem regionalnych biznesów.

– Zamarzyło nam się, by firmy z Warmii i Mazur stały się konkurencyjne, bo zwyczajnie wkurzało mnie, że we wszelkich kategoriach rozwoju mój rodzinny region był na przedostatnim miejscu. I nie chciałam, by w kontekście biznesowym Warmia i Mazury pachniały jedynie trawą i kocykiem – porównuje. – I po to, już 11 lat temu, założyliśmy stowarzyszenie.

Pierwszy telefon wykonała do Magdaleny Statuckiej, z którą pracowała przy międzynarodowym projekcie. Szybko skompletowały zespół (we władzach znalazły się m.in. Anna Wojciechowska, Małgorzata Polit-Żaguń, Marzena Radzka-Wiśniewska), z którego zapałem, kreatywnością i potencjałem stowarzyszenie weszło w świat wzornictwa.

– Pracując nad projektem, najpierw powołuję interdyscyplinarny zespół, czyli grupę ekspertów z różnych dziedzin, którzy zajmują się rozwiązywaniem konkretnych problemów, opierając się na procesie design thinking, design management oraz innych eksperckich narzędziach – opowiada Małgorzata Adamus.

Wzornictwo Przemysłowe Warmii i Mazur- audyty wzornicze

Stowarzyszenie jako pierwsze wprowadziło audyty wzornicze. Analizuje dzięki temu marki pod kątem ich modelu biznesowego i wartości, które przedstawiają. Często okazuje się, że biznesom potrzebne są nowe środki komunikacji, nowy asortyment, zmiana brandu czy też usprawnienie usług. – Szukamy tym samym wyróżnika, który definiuje strategię dla firm. A firmy często popełniają błąd, nie robiąc takich analiz – dodaje.

Po takim audycie stowarzyszenie dostarcza projekty produktów, usług i komunikacji, które wyróżnią firmę spośród konkurencji. I wniosą przy okazji wartość dodaną: ekologię i odpowiedzialne zarządzanie.

Początkowo stowarzyszenie brało na warsztat marki związane z wiodącymi specjalizacjami regionu: branżę meblarską, spożywczą i turystyczną. Wzornictwo nie ma jednak ograniczeń, dlatego w portfolio klientów znajduje się cały miks branż, od motoryzacji, rolnictwa, maszyn i urządzeń a nawet IT.

Sukces to wieloletni proces, na szybko można dojść do przeciętności

Współpraca to często wieloletni proces, bo – jak podkreśla Małgorzata – na szybko można dojść do przeciętności. – Gramy z partnerami w otwarte karty, bo tylko wtedy możemy się zrozumieć. To jest proces poszukiwawczy, który od nas wymaga wszechstronnego zaangażowania, a od przedsiębiorcy chęci innowacji i otwartej głowy, by podjąć wyzwanie. Razem idziemy czasem w nieznane, ale potem z satysfakcją patrzymy jak firma rozwija się na rynku.

I to nie tylko na krajowym, ale też i zagranicznych, jak np. firma Danpol Sleep Weel, produkująca początkowo materace dla dzieci, a dzisiaj cały asortyment łóżeczek. Producent mebli łazienkowych Devo zgarnia nagrody za wzornictwo i przebił się do graczy z wysokiej ligi. Spektakularnym przykładem jest produkująca sprzęt dla rolnictwa oraz oferująca transport technologiczny spółka Krozmet – po wprowadzeniu innowacji produktowych, zmianie wizerunku i komunikacji, jako pierwsza z regionu dostała najważniejszą w branży nagrodę – „Dobry Wzór”.

Wzornictwo, czy jak ktoś woli dizajn, sprawia, że finalnie coś staje się lepsze, efektywniejsze, ponadczasowe, niespotykane, ekologiczne, praktyczne, ergonomiczne. Bo – jak głosi hasło stowarzyszenia – dizajn to dobre.

Firmy, które sporo zyskały na wzornictwie

Podolsztyński RMMotors, który produkuje tuningowe akcesoria samochodowe, m.in. dzięki wdrożeniu nowych technologii i materiałów (np. karbonu czy ceramiki), zaprojektowaniu nowej gamy produktów i przeprojektowaniu marki świetnie radzi sobie na rynku. Morąskie meble Taranko, dzięki wprowadzonym zmianom są bliższe eko trendom.

Z procesów wzornictwa korzystały jachty Northman, PTTK, producent mebli drewnianych DoluxM. Firma Agaplast stworzyła nowy brand z wężami ogrodowymi Vartco, a spółka Gran Mar pod nową strategią komunikacji wprowadziła produkty z kamienia, o których wcześniej w ogóle nie myślała.

Wzornictwo, czy jak ktoś woli dizajn, sprawia, że finalnie coś staje się lepsze, efektywniejsze, ponadczasowe, niespotykane, ekologiczne, praktyczne, ergonomiczne. Bo – jak głosi hasło stowarzyszenia – dizajn to dobre.

  • Tekst: Rafał Radzymiński
  • Stowarzyszenie Wzornictwo Przemysłowe Warmii i Mazur
  • Olsztyn, pl. Bema 2, pok. 216
  • tel. 735 389 215
  • www.designtodobre.pl |  fb.com/designtodobre/