Wzornictwo przemysłowe to już nie tylko estetyka, ale realne narzędzie rozwoju. Coraz więcej firm z Warmii i Mazur dostrzega w nim szansę na wyróżnienie się na rynku, poprawę funkcjonalności produktów i tworzenie marek, które odpowiadają na potrzeby współczesnych odbiorców. Poznaj historie tych, którzy już to wdrożyli – z efektem.
Czym jest dizajn i wzornictwo przemysłowe
Czym jest dobry dizajn i wzornictwo przemysłowe? To zdecydowanie więcej niż estetyczna forma przyciągająca oko. To postawienie użytkownika w centrum uwagi i sprawienie, że produkt odpowie na jego realne potrzeby, ułatwi mu życie i dostarczy pozytywnych wrażeń. Nowoczesne wzornictwo powinno być intuicyjne, proste, uwzględniające nowe technologie i trendy. A przy okazji minimalizujące negatywny wpływ na środowisko naturalne. Spełniając te warunki, wyróżni markę na rynku, podkreśli jej tożsamość i wzmocni rozpoznawalność. – Przedsiębiorstwa z Warmii i Mazur zaczynają rozumieć sens przeprojektowania ich modeli biznesowych w oparciu o dizajn – przyznaje Małgorzata Adamus, prezes Stowarzyszenia Wzornictwo Przemysłowe Warmii i Mazur (designtodobre.pl). – Odpowiedzialne projektowanie to forma uczestnictwa firm w zmieniającym się świecie, gdzie już nie ma miejsca na nieużyteczne, źle zaprojektowane przedmioty, które zaśmiecają środowisko. Wzornictwo i innowacje, które za nim stoją, stało się ważnym aspektem rozwoju regionalnych przedsiębiorstw z różnych branż. Poznajcie cztery przykłady biznesowych metamorfoz.
Poznajcie przykłady skutecznych strategii rozwoju w oparciu o wzornictwo przemysłowe
Danpol – Rewolucyjny sen
Od trzech dekad skupiają się na tym, aby jak najpełniej wykorzystać właściwości natury do zdrowego wypoczynku. Oprócz różnorodnych materacy firma Danpol ze Szczytna wyspecjalizowała się w zamówieniach indywidualnych. – Wybieramy jakościowe, naturalne materiały, bo wierzymy w mądrość przyrody – przyznaje Mariusz Kieczmerski, współwłaściciel firmy Danpol Sleep Well ze Szczytna. W 1995 roku odkryli łuskę gryczaną do wypełniania materacy, a rynek szybko zweryfikował jej prozdrowotne właściwości. Mała rodzinna firma w kilka lat stała się przedsiębiorstwem. – Rynek wymaga rozwoju, a funkcjonalność i jakość to za mało. Dlatego zdecydowaliśmy się na poprawę dizajnu – tłumaczy Mariusz.
Ofertę wzbogacili m.in. o aplikację ułatwiającą indywidualny dobór produktów. Dla najmłodszych powstała marka ROO – łóżeczka „rosnące” wraz z dziećmi. Firma zakwalifikowała się do konkursu Dobry Wzór 2021 w kategorii Dom.
Luksus z kamienia – wzornictwo przemysłowe w naturze
Od prawie 40 lat firma Gran-Mar z Działdowa tworzy niepowtarzalne wyroby z kamienia. – O kamieniu wiemy wszystko i nauczyliśmy się z nim postępować. Ale zależało nam na opracowaniu strategii wzorniczej, która pozwoli zbudować nową markę i wprowadzić na rynek produkty dostosowane do aktualnych trendów – tłumaczy Józef Orzechowski, właściciel firmy Gran-Mar funkcjonującej pod nazwą Orzechowski Stone.
Na bazie kamienia naturalnego oraz odpadów poprodukcyjnych powstały m.in. nowe kolekcje stolików, grzejników, umywalek, mozaiki, naczyń dekoracyjnych. Wspólnie z architektem, projektantem wnętrz i firmą meblarską firma przygotowała ofertę elewacji, blatów i elementów do mebli na bazie spieku, wpisujących się w aktualne trendy wnętrzarskie.
Dizajn na lata
Krozmet z Marcinkowa pod Olsztynem to marka z branży transportu technologicznego, recyklingu i urządzeń dla rolnictwa. W 2018 roku właściciele zaangażowali ekspertów w proces wzorniczy: od strategii, po jej wdrożenie. – Zależało nam na rozwoju poprzez mądry dizajn, który służy użytkownikom na lata – tłumaczy Dawid Dąbrowski, prezes zarządu spółki Krozmet. Dzięki analizie unowocześnili produkty i dostosowali je do realnych potrzeb użytkowników, co pozwoliło im na ekspansję na nowe rynki Europy i świata. A innowacje produktowe, usługowe, marketingowe, zmiana wizerunku i komunikacji, czyli nowe podejście do projektowania, zostało docenione przez ekspertów – jako pierwsi w regionie otrzymali prestiżową nagrodę Dobry Wzór w kategorii Praca.
Strategia dla ergonomii
Od ponad trzech dekad firma Mazanek z Dobrego Miasta tworzy maszyny i urządzenia do obróbki metalu, co docenia branża dekarska. Przez ostatnie lata eksperci od wzornictwa pracowali w firmie nad wykorzystaniem dizajnu w produktach, technologii, strukturze organizacyjnej, procesach komunikacji z klientami i strategii marketingowej. Powstały innowacyjne maszyny, a niektóre z nich przeprojektowano np. pod kątem ergonomii czy formy. Dzięki odpowiedniej gospodarce materiałami, firma ograniczyła koszty. – Nowa strategia to nie tylko nowe produkty, ale też materiały firmowe i elementy usługowe, które pomagają nam lepiej obsługiwać klientów. Dzisiaj wybijamy się nie tylko jakością, ale i świeżym wizerunkiem – przyznaje Joanna Kopczyńska, współwłaścicielka firmy.
Zrealizowano przy współpracy z Samorządem Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
#genWarmiiiMazur |
![]() |