W TEJ FIRMIE WIEDZĄ, CO TO WYPALENIE ZAWODOWE, BRAK MOTYWACJI, KADR HR I POLITYKI CSR. Z AUTOPSJI? MOŻNA TO TAK UJĄĆ. AKADEMIA KOMPAS UCZY, JAK PÓJŚĆ W KIERUNKU ODWROTNYM DO WSPOMNIANEGO I ZORIENTOWAĆ SIĘ NA ROZWÓJ. 

Tak jak głos Krzysztofa Hołowczyca nawiguje kierowców w trasie, tak one prowadzą firmy po drogach biznesu. I choć nieraz to przeprawa bliska Dakarowi, to gdy dojeżdżają na metę, pewne jest, że klient złapał już rajdowego bakcyla. Tyle że zamiast paliwa napędza go świadoma strategia komunikacji firmy na zewnątrz i wewnątrz. Strategia mocno oparta na stylu zarządzania poprzez CSR. Małgorzata Dudek oraz Małgorzata Bukowska-Selwon edukują w Akademii Kompas, jak mieć wciąż pełny bak i w drodze do celu nie zatracić siebie.

– Kilkanaście lat temu powstało wiele firm, które z 20 pracowników urosły do 300, postawiły piękne hale, urządzenia, mają doskonałą księgowość, przychody, ale coś szwankuje. Gdy rozpoczynamy współpracę, czasami okazuje się, że w tym ogromnym przedsiębiorstwie nie ma osób, które zajmowałby się polityką personalną lub strategią społecznej odpowiedzialności biznesowej – daje przykład Małgorzata Bukowska-Selwon, trener, partner biznesowy i coach inspiracji.

KLIKNIJ, aby posłuchać naszego podcastu
MADE IN Warmia & Mazury Podcasts

Akademia Kompas jest firmą zewnętrzną, która pomaga pracodawcom w zmianie złych nawyków poprzez audyty wewnętrzne, szkolenia czy plany rozwojowe. – Warto pamiętać, że coach czy trener to jest partner na dobre i złe momenty – mówi Małgorzata Dudek, coach, trener, doradca CSR z listy PARP. – On towarzyszy w procesie zmian, wydobywa potencjał poprzez inspirowanie do spojrzenia na oczywiste rzeczy z różnych perspektyw, wspiera i pobudza do odwagi – podkreśla.

Choć może to brzmieć jak magia, to o jej rzeczywistych efektach od lat przekonują się firmy współpracujące z Akademią. Pozostali w najbliższym czasie będę mieli ku temu aż dwie okazje – podczas bezpłatnych ogólnopolskich konferencji zorganizowanych przez Kompas w ramach realizacji projektu „Akademia zrównoważonego rozwoju”, dofinansowanego ze środków PARP. 15 września w Olsztynie i 23 września w Mrągowie dwie Małgorzaty oraz Anna Wtulich-Smulska i Ziemowit Sosiński wytyczać będą biznesowe szlaki rozwoju, z głównym kierunkowskazem na CSR.

Angielskie rozwinięcie tego skrótu to Corporate Social Responsibility, czyli Społeczna Odpowiedzialność Biznesu. – CSR od dawna jest modny w Polsce. Coraz częściej firmy zdają sobie sprawę z tego, iż długofalowy CSR to dobra inwestycja. Są to działania, w których ważna jest mapa interesariuszy o podobnych wartościach, by móc tworzyć biznes oparty na poleceniach i rekomendacjach – podkreśla Małgorzata Bukowska-Selwon, a Małgorzata Dudek dopowiada: – To są wartości budujące kręgosłup firmy: poszanowanie praw człowieka, fair play w traktowaniu pracowników i przedsiębiorców, czyli inwestowanie w kapitał ludzki, ale także w lokalną społeczność i środowisko – wymienia. – Badania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości pokazują, że klienci aż w 70 proc. wybierają firmy działające wg. strategii  CSR-owej! Ta strategia, gdy jest dobrze wdrożona, wpływa nie tylko na całą firmę, ale też na poszczególnych pracowników.

Dzięki CSR wzrasta pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa, jego wiarygodność, zmotywowanie pracowników, a w konsekwencji i przychody. Poprzez współpracę firm, działających zgodnie z etyką biznesu, podnoszą się standardy i rośnie lokalna lojalność. – Wspieramy swoich – puentują dziewczyny. – Promujemy regionalny biznes, dbamy o rozwój przedsiębiorców w regionie. To tutaj jest potencjał. Chcemy pokazać, że warto grać do jednej bramki, bo łatwiej wówczas osiągnąć wyznaczony cel.

Czy – parafrazując Hołowczyca – do niego dojechać.

Tekst: Katarzyna Sosnowska-Rama

Obraz: Kuba Chmielewski

Projekt „Akademia zrównoważonego rozwoju” jest współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.