Błyskawica w logo samochodów Opel zobowiązuje – elektromobilność niemiecka marka rozwija w swoich pojazdach od przeszło pół wieku. Kto jeszcze nie jeździł elektrycznym Oplem?

To jedna z tych historii, kiedy wyprzedzasz czas, świat jeszcze jest w tyle, a ludzkość nie zdążyła się oswoić z serwowaną technologią. Inżynierowie Opla byli jednymi z e-pionierów elektryfikacji samochodów. 

Wyobraźmy sobie, że w 1968 roku jeździł w formie testów Opel Kadett B, który wyposażony był w 14 akumulatorów stale ładowanych przez spalinowy generator. Co ciekawe, podobną koncepcję prezentowały Ople Ampera zaprezentowane cztery dekady później. I były na tyle przełomowym rozwiązaniem wprowadzonym do seryjnego samochodu oraz wyznaczającym trend, że przyznano im najbardziej prestiżowy tytuł jaki istnieje w europejskiej motoryzacji: Car of the Year 2012. Nic dziwnego – Opel stworzył pierwszy wygodny samochód elektryczny dla czterech osób, który nadawał się do codziennej eksploatacji i podróżowania. 

Ampera wyprzedziła swój czas, bo w 2012 roku elektryczne samochody były jeszcze egzotycznym powiewem – wydawałoby się – bardzo odległej perspektywy. Tak się przynajmniej wtedy oceniało przyszłość motoryzacji.

A dzisiaj? Postęp, przepisy i decyzje gigantów motoryzacyjnych zmieniają się z taką dynamiką, że wkrótce to konwencjonalne samochody zajmą boczne tory. Opel już zakomunikował o całkowitym zelektryfikowaniu swojej gamy do 2024 roku. Można rzec – wreszcie będzie tworzył auta, z jakimi eksperymentował przez dekady, gromadząc cenne lekcje i zostawiając kolejnym pokoleniom inżynierów gen innowacyjności. Od wspomnianego 1968 roku do debiutu Ampery, ilość stworzonych aut elektrycznych Opla imponuje i dzisiaj. Już w 1971 roku wnuk założyciela firmy Georg von Opel, pobił sześć rekordów świata dotyczących samochodów elektrycznych (m.in. prowadził z prędkością 188 km/h Opla Electro GT). Potem jeździła cała flota elektrycznych Kadettów i Astr, które znamy z przełomu lat 80. i 90. Już pierwsze egzemplarze miały 80-kilometrowe zasięgi, rozpędzając się do 100 km/h. Opel przeprowadził wówczas pierwszy program testów samochodów elektrycznych na dużą skalę. M.in. flota dziesięciu pojazdów Impuls III była testowana na niemieckiej wyspie Rugia, pokonując łącznie ponad 300 tys. km. Z kolei w 1995 roku Opel dostrzegł wiele atutów z elektromobilności wśród aut dostawczych poruszających się w aglomeracjach i stworzył vana Combo Plus. 

Dzisiaj gamę nowoczesnych Opli otwiera Corsa-e. Z tą literką „e” można się już oswajać – tak Opel będzie oznaczał wszystkie auta elektryczne. Corsa-e robi furorę na rodzimym niemieckim rynku. Właśnie producent odebrał najbardziej prestiżowe wyróżnienie „Złotą kierownicę 2020”, które głosami czytelników wręcza kultowy niemiecki magazyn Auto Bild. Corsa-e zdeklasowała rywali w kategorii najlepszy mały samochód. A ma też już tytuł „Best Buy Car of Europe”. W tych nagrodach jest też sporo zasług dla pionierów elektromobilności Opla, którzy pół wieku temu nakreślili nie tylko odważny trend, ale i filozofię wizjonerstwa. 

Obecną gamę niskoemisyjnych aut uzupełnia Mokka-e, Zafira-e, użytkowe Combo-e oraz Vivaro-e, a także hybrydowy Grandland X Hybrid4. Ten ostatni to hybryda typu plug-in, którą można doładowywać z gniazdka i jeździć również na samym prądzie (do 59 km), więc poruszając się wokół aglomeracji, w zasadzie nie musimy odwiedzać stacji benzynowych (baterie również same się doładowują w czasie jazdy, dzięki odzyskiwaniu energii z hamowania). Co ważne, silnik konwencjonalny dostarcza napęd na przednie koła, a elektryczne na tylne, więc mamy w tym mocnym 300-konnym aucie napęd 4×4 w standardzie.

 

Tekst: Rafał Radzymiński, obraz: Opel

Lotem błyskawicy

Cyklem „Lotem błyskawicy” przybliżamy elektromobilność Opla, którą marka wdrażała do swoich samochodów już przeszło pół wieku temu, kiedy samochód na prąd był najwyżej szaloną wizją przyszłości. A może to wizjonersko pięć lat wcześniej umieszczono znak błyskawicy w firmowym logo? Opel w ciągu najbliższych trzech lat zelektryfikuje swoją pełną gamę, a już dzisiaj ma w niej przynajmniej sześć modeli. Jak się żyje ze współczesnym elektrykiem i jakie niesie przywileje? W cyklu padnie wiele odpowiedzi.

Opel MIBO 

Olsztyn, ul. Jagiellończyka 41 C
www.mibo.pl