Dwa kominy górujące nad fabryką od kilku dekad były elementem krajobrazu Olsztyna. Ich rozbiórka to symbol przemian w fabryce Michelin Polska. Od ponad 10 lat trwa tu proces ograniczenia emisji dwutlenku węgla i jego wpływu na środowisko.

Co zmienia się w fabryce Michelin Polska w Olsztynie

Rozbiórka kominów w fabryce Michelin Polska w Olsztynie

Rozbiórka kominów w fabryce Michelin Polska w Olsztynie

Z hałdy węgla na terenie fabryki Michelin Polska w Olsztynie, zostały już tylko resztki. Jeden z dwóch 80-metrowych kominów, które górowały nad fabryką od lat 60. ub. wieku, jest demontowany. Kolejny zniknie w 2025 roku. Trwa też rozbiórka budynku Kotłowni Wodnej, która służyła przez dekady fabryce, ale też miastu. Ta rewolucja, nie tylko krajobrazowo-architektoniczna, to efekt długoterminowej strategii Grupy Michelin: ograniczenia emisji dwutlenku węgla i jego negatywnego wpływu na środowisko.
– Program dekarbonizacji SAGE oficjalnie ruszył w 2015 roku, ale już o wiele wcześniej rozpoczęliśmy wdrażanie konsekwentnych działań w tym kierunku. Zatem w kolejnych latach realizowaliśmy dalsze etapy projektu. Bardzo ważnym krokiem w procesie dekarbonizacji olsztyńskiej fabryki było odejście od węgla jako paliwa podstawowego przy produkcji pary i ciepłej wody w 2020 roku – tłumaczy Jan Piesik, szef energetyki w Michelin Polska.
W 2018 roku ruszyła budowa nowej kotłowni, w której produkcja pary odbywa się w dwóch kotłach gazowych. W 2023 roku dwa z trzech starych kotłów parowych zasilanych węglem w budynku elektrociepłowni, zostały wyłączone z użytkowania. A z początkiem 2025 roku Michelin całkowicie rezygnuje z węgla do produkcji energii termicznej. Efekt zmian na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat? Redukcja emisji dwutlenku węgla aż o 75 proc.

Michelin Polska: Efektywność energetyczna i „ekogesty”

Ludzie, Biznes, Planeta – to filary strategii Grupy Michelin, które przekładają się na realne działania. W obliczu globalnych wyzwań związanych z kryzysem klimatycznym, firma podjęła strategiczne kroki, aby wdrożyć zaawansowane technologie wspierające zmniejszenie śladu węglowego, ale też wiele innych proekologicznych działań. To nie tylko podnoszenie efektywności energetycznej zakładów produkujących opony, zwiększanie udziału energii ze źródeł odnawialnych, recykling zużytych opon wykorzystywanych do budowy nowych dróg, ale także optymalizacyjne działania i „ekogesty”.
– Od lat stawiamy na innowacje i ekologiczną odpowiedzialność, a nasz plan realizujemy małymi krokami – tłumaczy Andrzej Szot, szef służby technicznej w Michelin Polska. – To choćby wymiana oświetlenia w zakładzie z jarzeniowego na ledowe, izolacje instalacji pras wulkanizacyjnych, eliminowanie marnotrawstwa. Aby zminimalizować zużycie wody w procesach technologicznych, fabryka stosuje obiegi zamknięte. Do 2035 roku planujemy zrezygnować z wody pobieranej z naturalnych zbiorników.
– W ciągu ostatnich trzech lat na nowo wybudowanych budynkach fabryki znalazły się również mikroinstalacje fotowoltaiczne – dodaje Piotr Wiejek, szef projektów energetycznych w Michelin Polska. – Należy też dodać, że od kilku lat fabryka jest zasilana w 100% zieloną energią elektryczną, co potwierdzają odpowiednie certyfikaty.

Konkrety zamiast frazesów

Do działań związanych z dekarbonizacją należała także budowa i uruchomienie bramy wjazdowej od strony ul. Bublewicza, aby przenieść z centrum miasta ruch pojazdów ciężarowych obsługujących fabrykę. Michelin Polska był także pionierem intermodalnego transportu, popularnie określanego „tiry na tory”. Część opon z fabryki dostarczana jest na rynek z pomocą naczep ciężarowych na wagonach, co również obniża emisję CO2. Z kolei flota pojazdów używanych na terenie fabryki jest konsekwentnie elektryfikowana.
– Nasze działania to nie puste frazesy, tylko konkrety, które mają także bezpośredni wpływ na mieszkańców Olsztyna i regionu, choćby poprzez znaczące zmniejszenie emisji CO2 – tłumaczy Jan Piesik. – Wpływ na poprawę warunków pracy, a także rozwój naszych pracowników są dla nas równie ważne, jak cele biznesowe. Nowoczesne instalacje w fabryce oznaczają mniej pracy manualnej, bo nowe kotły gazowe są w znacznym stopniu zautomatyzowane. Transformacja i technologie wymagają od nas wielu zmian organizacyjnych i nowych kompetencji. Dobre praktyki, choćby w kwestii efektywności energetycznej procesów produkcji, czerpiemy m.in. z innych fabryk z branży, w tym naszej grupy Michelin.
Grupa planuje kontynuować inwestycje w technologie przyjazne dla środowiska i dążyć do osiągnięcia neutralności węglowej do 2050 roku. – Dekarbonizacja to nie tylko modny trend, ale konieczność wynikająca z odpowiedzialności za przyszłe pokolenia – tłumaczy Piotr Staszałek, rzecznik Michelin Polska. – Pokazujemy, że można łączyć nowoczesną produkcję z dbałością o środowisko, stając się przykładem dla innych przedsiębiorstw w Polsce i na świecie.


– Tak zwane „wyjście z węgla” jest krokiem milowym w procesie transformacji olsztyńskiej fabryki Michelin. Dbanie o środowisko to jeden z naszych priorytetów, który będziemy nieustająco kontynuować – mówi Juan Antonio Alvarez-Ossorio, prezes zarządu dyrektor generalny Michelin Polska.
Michelin Polska dzieli się swoimi ekologicznymi praktykami podczas lokalnych wydarzeń i zachęca mieszkańców Olsztyna i okolic, by włączali się do podejmowanych w tym zakresie inicjatyw. Firma wspiera życie olsztyńskiej społeczności w duchu strategii zrównoważonego rozwoju. Ma na koncie wiele działań edukacyjnych i uświadamiających nie tylko na temat ekologii, ale też bezpieczeństwa drogowego, promowania aktywnego trybu życia i profilaktyki zdrowotnej czy aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami. Grupa planuje kontynuować inwestycje w technologie przyjazne dla środowiska i dążyć do osiągnięcia neutralności węglowej do 2050 roku.

Tekst: Beata Waś