Toyota hybrydowa i elektryczna – bezstresowa przyszłość motoryzacji

Toyota, będąca światowym liderem w technologii hybrydowej, rynek zaczyna podbijać też w pełni elektrycznymi pojazdami, w tym kompletną gamą samochodów użytkowych.

Trzy dekady doświadczenia – hybrydy Toyoty to standard

To jest efekt niemal trzech dekad konsekwentnego rozwijania technologii: w Polsce już 82 proc. klientów kupuje Toyoty z napędem hybrydowym. Wybierają je, bo poznali atuty skrzyżowania napędu benzynowego z elektrycznym. Tym bardziej, że najnowsza, piąta już generacja japońskich hybryd, pozwala na jazdę w ruchu miejskim z minimalną ilością paliwa, w przeciwieństwie do konwencjonalnych napędów, które wówczas mają największy apetyt na surowiec ze zbiornika paliwa. Przy odpowiednim stylu jazdy nową hybrydą Toyoty, bez problemu połowę miejskiego dystansu pokonamy bez paliwa.

Niskie spalanie potwierdzone testami

Ostatnio brytyjski magazyn motoryzacyjny „What car?” przetestował najoszczędniejsze samochody do miasta w różnych klasach, by poznać realne wyniki, a nie te z tabelek producentów. W pierwszej dziesiątce znalazło się aż sześć Toyot. Wygrał hybrydowy Yaris Cross, którym osiągnięto wynik spalania w mieście 2,73 l/100 km – najlepszy w historii pomiarów magazynu. 

Toyota plug-in hybrid – więcej elektryczności, więcej oszczędności

Toyota rozwija także hybrydy plug-in – z możliwością ładowania z gniazdka i jazdy tylko na prądzie.

Testy we Francji: 81% jazdy bez paliwa

Ale od 12 już lat Toyota rozwinęła też technologię hybrydową typu plug-in, czyli z możliwością doładowywania baterii z gniazdka i jeździe wyłącznie w trybie elektrycznym. A propos testów, to niedawno marka zakończyła we Francji nietypowy sprawdzian dla użytkowników takich właśnie modeli, który miał pokazać efektywność tego rozwiązania. Niemal pół tys. uczestników rywalizowało przez miesiąc, korzystając z aut w normalnych warunkach. Średnio wszyscy aż 81 proc. czasu poruszali się bez paliwa, a rekordzista uzyskał 98 proc., co dało mu średnie spalanie 0,16 l/100 km. W teście brały udział Toyoty Prius, CH-R oraz RAV4, czyli wszystkie, jakie występują w gamie Toyoty jako plug-in. – Te efektywne hybrydy plug-in o dużym zasięgu w trybie elektrycznym, łączą atuty aut elektrycznych z niezależnością i wydajnością klasycznych hybryd – podkreśla Robert Mularczyk, rzecznik Toyoty. 

Zasięgi plug-inów Toyoty:

  • Prius – do 86 km

  • C-HR – do 66 km

  • RAV4 – do 98 km

Ciekawostką w Priusie jest fotowoltaiczny dach w wersji Exclusive, dzięki czemu każdego dnia można „wycisnąć” ze słońca dodatkowych prawie dziewięć km dystansu. I najważniejsze – po wyczerpaniu prądu z baterii, samochód automatycznie przechodzi w tryb hybrydowy, więc jeździmy tyle, ile paliwa w baku. Można więc to nazwać bezstresową elektryfikacją i z pewnością najlepszym łącznikiem między tradycją, a przyszłością, którą serwują nam coraz ostrzejsze przepisy. 

Hybryda plug-in to bezstresowa elektryfikacja

Ale nie samymi hybrydami Toyota żyje, bo tak jak niegdyś wdrożyła i rozwinęła na globalną skalę właśnie najlepszy napęd hybrydowy, tak teraz dostała zielone światło od japońskiego rządu na przełomowe cztery projekty, m.in. produkcję baterii litowo-jonowych nowej generacji, ze stałym elektrolitem. Będą na rynku już w przyszłym roku i najpewniej zakneblują usta wszystkim tym, którzy w pierwszej kolejności podkreślają ograniczone zasięgi „elektryków” na jednym ładowaniu. Nowe baterie mają zapewniać do 800 km przebiegu, zaś w kolejnym roku nawet do 1000 km, z jednoczesnym czasem ładowania z szybkich ładowarek skróconym do… 10 minut.

Tymczasem park elektrycznych Toyot reprezentowany jest przez trakcyjnego crossovera bZ4X oraz pełną gamę aut użytkowych PROACE Electric, segmentu, w którym Toyota pnie się bardzo wysoko. Po spełnieniu określonych warunków można na „elektryki” otrzymać 40 tys. zł dotacji z programu dofinansowania od państwa. 

Co ciekawe, czeska administracja państwowa właśnie zamówiła na swoje potrzeby przeszło pół tys. tych modeli. W Polsce, firmy, które chcą się kojarzyć z troską o środowisko i zdrowie, sukcesywnie wymieniają swoje floty na użytkowe pojazdy elektryczne. Tym bardziej, że modele PROACE Electric, z zasięgami od 300 do 400 km w zależności od wersji, można konfigurować pod przeróżne potrzeby (również jako wieloosobowe vany) – właśnie dołączył największy PROACE Max.

Cennik modeli Toyota plug-in i elektrycznych (2024)

Toyoty hybrydowe plug-in:

  • Prius plug-in – od 193 900 zł

  • C-HR plug-in – od 161 900 zł

  • RAV4 plug-in – od 219 200 zł

Toyoty elektryczne:

  • bZ4X – od 168 900 zł

  • PROACE Electric – od 150 400 zł