30 lat temu Polacy rozmarzyli się w debiutującym wówczas Fiacie Tipo. Tytuł Car of The Year, który wtedy otrzymał tylko potwierdził, że to samochód wart grzechu. Najnowsze Tipo również przebojem wdarło się na rynek i bije u Fiata rekordy sprzedaży. A gdyby tak mieć dwa marzenia: dzisiejsze i wczorajsze?

W ostatniej dekadzie Fiat wyraźnie skupił się na mnożeniu odmian kultowej 500-ki. I jakby zapomniał, że są jeszcze klienci, którzy szukają mniej awangardowych propozycji – popularnych i nieprzekombinowanych aut za rozsądne pieniądze. A przecież Fiat od zawsze miał takie w ofercie. Sytuacja zaczęła poprawiać się w 2015 roku, kiedy to Fiat pochwalił się nowością – modelem Tipo, wpierw w wersji sedan, potem kombi i wreszcie najpopularniejszym – jak się szybko okazało – hatchbackiem. Nazwa modelu nawiązuje do triumfującego sukcesy na przełomie lat 80. i 90. Tipo, ale też do słynnych przedwojennych Fiatów, które po prostu nazywano Tipo 1, Tipo 2, aż do Tipo 6, czyli z włoskiego po prostu typ. 

 

KLIKNIJ, aby posłuchać naszego podcastu
MADE IN Warmia & Mazury Podcasts

Mamy rok 2018 i śmiało można uznać, że powrót Tipo był strzałem w dychę. Popyt na nie był tak duży, że trzeba było czekać na moce produkcyjne fabryki. Dzisiaj Tipo pozwolił Fiatowi powrócić do liczącego się gracza na rynku kompaktowych rodzinnych aut.

Trudno jednak uciec od sentymentu jakim Polacy obdarowali Tipo debiutujące w 1988 roku (i uznane za Samochód Roku 1989). Skoro nazwa ma nawiązywać do poprzednika, to my też nawiązaliśmy. Oto Tipo z roku 1994, czyli niemal z końca produkcji (ostatni zszedł z fabryki w połowie 1995 roku). I to w najlepszej wersji wyposażenia Suite. Co to znaczyło w tamtym roku dla kompaktowego auta? Klimatyzację, ABS, poduszkę powietrzną, wspomaganie kierownicy, elektryczny szyberdach, również elektryczne szyby i lusterka, halogeny, tapicerkę z alcantary czy regulowany na wysokość fotel kierowcy. 

Pięknie utrzymane Tipo odszukaliśmy za sprawą klubu miłośników włoskich aut forzaitalia.pl. Tyle że ten idealny egzemplarz trafił się aż w… Poznaniu. Ale na rejestracjach olsztyńskich! Otóż piękniejsza część małżeństwa do których należy Tipo, Mikołaja i Katarzyny Świderskich, pochodzi z Olsztyna, więc na propozycję wspólnej sesji do pary z najnowszym Tipo, z entuzjazmem wsiedli w auto i następnego dnia już ustawialiśmy się do zdjęć w Olsztynie.

Jak zgodnie przyznali, uwielbiają podróżować Tipo, bo jest wygodne, już z klasycznym klimatem, no i obydwoje mają do niego słabość. Zresztą to już ich trzecie Tipo i zdecydowanie najlepsze ze wszystkich.

Przymierzając obydwa auta widać postęp czasu, głównie w stylistyce. Przerwa w produkcji Tipo wyniosła równo 20 lat (1995–2015), a to w motoryzacji przepaść. Ustawiając je obok siebie widać miniaturę poprzednika na tle masywnego młodszego brata. Szybko poodejmowaliśmy liczby i wyszło, że nowy jest równo o 40 cm dłuższy, ale rozstaw osi ma już większy tylko o 10 cm. Trzeba przyznać, że w starym Tipo siedzi się nad wyraz komfortowo na każdym z pięciu miejsc, bo – jak może niektórzy pamiętają – tylna kanapa była wyraźnie podzielona na trzy miejsca.

A wracając do wymiarów, to pod koniec lat 80. Tipo ze swymi 170 cm szerokości było chyba kompaktem rekordowym pod tym względem. Nowy dorzuca jeszcze niemal 10 cm. Oto jak urosły nam auta, by były bezpieczniejsze, mogły pomieścić więcej urządzeń, no i dać poczucie przestrzeni. Dla porównania – sam bagażnik urósł w nowym o 90 litrów (do 440). 

Natomiast nie ma się co silić na porównywanie wrażeń z jazdy. Jak przyznał Mikołaj po przesiadce do nowego, wszystko pracuje tu z lekkością, w ciszy. Silnik jest zaskakująco dynamiczny. Komfort użytkowania dostarcza zawieszenie odporne na drogowe fuszerki, przyjemnie sprężyste, zrywające ze zbędną sztywnością, którą lubią się afiszować niektóre marki. Tipo zostało stworzone po to, by w codziennym użytkowaniu utwierdzać właściciela, iż rozsądnie wydał pieniądze, jakie Fiat żąda za swoją nowość. Więc nie należy się dziwić, że według analizy najpopularniejszego serwisu ogłoszeniowego, wśród młodych roczników aut używanych, najczęściej wyszukiwanym jest właśnie Tipo.

Tekst: Rafał Radzymiński, obraz: Łukasz Wajszczyk

Na zdjęciach: Fiat Tipo Easy 1,4 T-Jet 120 KM, cena 64 400 zł,
Fita Tipo Suite 1,6 i.e. 75 KM, rocznik ’94

Podziękowania dla klubu forzaitalia.pl za pomoc w dotarciu do pięknie utrzymanego Fiata Tipo oraz dla Katarzyny i Mikołaja Świderskich za użyczenie go do sesji.

RESMA

Autoryzowany dealer Fiat

Olsztyn, al. Obrońców Tobruku 5

www.resma.pl