Z kuchnią jest jak z modą.
Tu także mamy zmieniające się trendy i kolekcje. No to jak jeść modnie?

Odpowiedź jest prosta: jeść smacznie i zdrowo. I to nie jest trudne, zwłaszcza wiosną, kiedy pojawia się tyle świeżych, pachnących warzyw. To one właśnie wspomagają zdrową dietę, dostarczając organizmowi wielu bioaktywnych składników.

Maj to miesiąc szparagów. Powinny one gościć w naszej kuchni od rana do wieczora, bo są skarbnicą witamin i składników mineralnych. Witaminy C i E
oraz beta karoten poprawią nam kondycję skóry. Aspargina wspomoże prace nerek i utrzyma prawidłowy poziom nawodnienia organizmu. Kwas foliowy wspomoże pracę układu krążenia i spowolni proces starzenia. Do tego bogactwa dołączy wapń, fosfor i błonnik.

Glutation zaś wzmocni układ odpornościowy, wspomoże pracę wątroby w procesie oczyszczenia organizmu z toksyn i zapobiegnie rozwojowi komórek nowotworowych. Zielone szparagi kryją w sobie zbawienną dla naszych ciał i zmysłów moc natury.
Szparagi są niskokaloryczne – to kolejny plus. 100 g szparagów to tylko 18 kalorii.

Oczywiście najkorzystniejsza dieta to ta odpowiednio zbilansowana, skomponowana w oparciu o warzywa z całej gamy barw, niemniej te zielone dzięki zawartości cennego chlorofilu przebijają dobroczynnym składem czerwone czy żółte. Tak więc w maju w naszym menu powinny królować szparagi nie tylko te zielone, ale i białe, zapiekane z szynką parmeńską i sosem holenderskim (moje ulubione danie), omlet ze szparagami, naleśniki gryczane ze szparagami czy sałata z grillowanym łososiem i szparagami. Wśród tych delicji szparagowych będzie oczywiście zupa-krem z nutką imbiru. Poezja.

Szparagi z ricottą i awokado
Przygotuj: pęczek zielonych szparagów, dwie łyżki soku
z cytryny, sól, świeżo zmielony pieprz, 100 g sera ricotta,
dwa dojrzałe awokado, bazyliowe pesto – 25g liści bazylii,
1/3 ząbka czosnku, 25 g orzeszków pinii, 10 g tartego pecorino, 70 g oliwy z oliwek.
Ugotuj szparagi al dente. W dużym, płaskim rondlu lub głębokiej patelni zagotuj wodę, dodaj sól oraz sok z cytryny.
Włóż szparagi i gotuj 2-3 min. Wyjmij łyżką cedzakową i włóż do lodowatej wody. Po 3-4 min, gdy całkowicie ostygną, odcedź. Wszystkie składniki na pesto utrzyj w moździerzu lub zmiksuj blenderem, dopraw solą i pieprzem. Szparagi ułóż na talerzu. Dodaj pokruszony ser ricotta oraz pokrojone awokado. Całość lekko polej pesto i posyp świeżo zmielonym pieprzem.

Obraz: Joanna Barchetto

Restauracja z Zielonym Piecem
Olsztynek, ul. Floriana 1
tel. 89 519 10 81
restauracja@zielonypiec.pl