Stain on the Floor: jak Barbara Rochowczyk podbiła świat mody kolorami i humorem

Dynamiczne, tętniące kolorami plamy i kreski to jej znak rozpoznawczy. Na tyle wyrazisty, że doceniły go m.in. prestiżowe domy mody. Barbara Rochowczyk, z Olsztyna (znana także jako Stein on the Floor) jest stałą bywalczynią pokazów, podczas których tworzy na żywo pełne humoru ilustracje.

 

Kim jest Barbara Rochowczyk?

Barbara Rochowczyk urodziła się w Olsztynie, ukończyła ASP w Łodzi na kierunku tkanina i ubiór. Wygrała konkurs prestiżowej uczelni Instituto Marangoni w Mediolanie. Jej kolekcja dyplomowa „Absurd”, czerpiąca z estetyki przełomu lat 80. i 90., została wyróżniona czterema nagrodami na Gali Dyplomowej Łódź Young Fashion 2019. Jej prace udostępniały m.in. marki Marc Jacobs, Carolina Herrera, Mary Katrantzou.

Można ją znaleźć pod pseudonimem Stain on the floor (z ang. plama na podłodze). Nazwa, której używa dzisiaj w social media, powstała jeszcze w czasach, kiedy szlifowała swój talent w Pałacu Młodzieży w Olszynie. Zaczęła od zgłębiania techniki fotografii w pracowni Ewy Wieliczko, potem było malarstwo i rysunek. – Malowałam tak ekspresyjnie i chaotycznie, że robiłam plamy również poza płótnem i papierem – wspomina Barbara. – Dzisiaj tworzę w sposób bardziej skoordynowany, ale w moich pracach, często kojarzonych z dorobkiem surrealistów, dynamiki nadal nie brakuje.

Jej mobilny warsztat, z którym często podróżuje na trasie Łódź-Olsztyn, składa się głównie z papierów, akwareli, gwaszy i pisaków. Bywa, że zabiera je na światowe salony. W 2019 roku jako jedyna Polka została zaproszona do współpracy przez włoski dom mody Emilio Pucci. Ilustrowała na żywo pokaz wiosennej kolekcji podczas Fashion Week w Mediolanie. Potem posypały się propozycje m.in. od marek Hermes, BOSS, Calzedonia i Reserved.

Twórczość Stein on the Floor

Stein od the floor, czyli – ekspresyjna kreska i kolor – znaki rozpoznawcze Barbary Rochowczyk

– Malowanie na żywo uczestników pokazów i modelek, to od kilku lat popularna forma promocji znanych marek – tłumaczy artystka. – Mamy już przesyt „digitalem” i wracamy do korzeni – starej techniki rysunku, który ma za zadanie oddać w paru kreskach charakter marki, uczestnika eventu. Jest oryginalną pamiątką, „wisienką na torcie” podczas uroczystego spotkania.
W ciągu zaledwie kilku lat stworzyła bogate i różnorodne portfolio. Jej tętniące kolorami szkice z ekspresyjną, flamastrową kreską i charakterystycznymi chlapnięciami farb pojawiają się w prestiżowych czasopismach, m.in. „Elle” czy „Vogue”. Dla łódzkiej marki Kubota stworzyła mural ukazujący charakterystyczne elementy architektoniczne miasta. Wyławiała z tłumu i uwieczniała uczestników biznesowej konferencji Impact. Na aukcję WOŚP pomalowała pisakami robot odkurzający. A że kocha szlachetne tkaniny, zaprojektowała serię jedwabnych apaszek.
– Lubię różnorodność w tworzeniu, oprócz rysunku chcę skupić się także na projektowaniu tkanin – przyznaje. – Inspiruje mnie absurdalny humor, który przemycam w swoich pracach. Uwielbiam kino, np. Monthy Pythona, filmy Davida Lyncha czy animowaną produkcję Beatlesów „Yellow Submarine”. Ale pomysły rodzą się także podczas długich spacerów po ukochanym Olsztynie. Jego krajobraz pobudza moją kreatywność, dlatego kiedy mogę, pakuję swój warsztat i ruszam na Warmię, która ukształtowała moją wrażliwość.

Poznajcie kolorowy świat Barbary Rochowczyk

 

Artystów prezentuje: Centrum Doradztwa Europejskiego i Finansowego w Olsztynie

CDEF wspiera firmy i instytucje w pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych oraz oferuje kompleksową obsługę finansowo-księgową.
👉 www.cdef.pl

 

Tekst: Beata Waś