Niektórzy rodzą się pod szczęśliwą gwiazdą – najnowszy mały użytkowy Mercedes Citan zdobył tytuł Van of the Year Award 2022.

Mercedesem wozi się VIP-ów, Mercedesami jeżdżą gwiazdy, ale i Mercedesem można z fasonem podwieźć towar. Najnowsza odsłona kompaktowego auta użytkowego wprowadza standard obsługi, jaki do tej pory znali posiadacze limuzyn z gwiazdą na masce. 

W Citanie po raz pierwszy dostępny jest topowy, intuicyjnie obsługiwany system multimedialny MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Dzięki samouczącemu się oprogramowaniu, zrewolucjonizował on obsługę pojazdów. Np. asystentowi głosowemu „Hej, Mercedes” (rozumie aż 28 języków) można potocznymi zwrotami wydawać polecenia czy sugestie, jak choćby: „zimno mi”. Efekt? Oczywiście, że podkręcone ogrzewanie.

KLIKNIJ, aby posłuchać naszego podcastu
MADE IN Warmia & Mazury Podcasts

Z kolei pakiet Mercedes me connect udostępnia usługi ułatwiające kierowcy obsługę auta. Choćby zarządzanie jego eksploatacją – Citan rozpoznaje, kiedy zbliża się przegląd, a następnie automatycznie wysyła wiadomość do wybranego przez nas serwisu Mercedesa. Ten z kolei przygotowuje wycenę niezbędnych prac i na żądanie odsyła ją nam. Pakiet usług zawiera też inne przydatne opcje, np. zdalne sprawdzanie poziomu paliwa, ciśnienia w oponach, zamykanie i odryglowywanie drzwi za pomocą aplikacji czy monitoring auta za pomocą geolokalizacji.

Śledzenie rzeczywistego ruchu w nawigacji pomaga z kolei kierowcy omijać zakorkowane ulice, zaś gdybyśmy jednak w tym korku poruszali się, w Citanie możemy skorzystać z funkcji automatycznej jazdy. Auto samo dostosuje tempo do pojazdu przed nami. 

Mercedes Citan wyznaczył w swojej klasie pojazdów nowe standardy. Dlatego jego zalety w kategoriach efektywności, bezpieczeństwa (ma pakiet asystentów jazdy i poduszkę powietrznę między… kierowcą, a pasażerem), zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska przekonały jury plebiscytu Van of the Year Award o przyznaniu mu pierwszego miejsca.

Póki co auto jest dostępne z konwencjonalnymi silnikami – benzynowymi i diesla. Ale w drugim półroczu pojawi się eCitan z napędem wyłącznie elektrycznym i z zasięgiem do 285 km. Na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym będzie można naładować jego akumulator w ciągu 40 minut do poziomu 80 proc.

Dojdzie też wersja z wydłużonym rozstawem osi, która pomieści siedem osób.

Do wyboru jest Citan w dostawczej wersji furgon lub osobowej Tourer. Z drzwiami przesuwanymi z boku oraz lub tylną klapą unoszoną, albo otwieraną na boki. Największą rewolucję w stosunku do pierwszej generacji widać we wnętrzu. Filozofia projektowania wnętrza z wyraźnym DNA osobowych Mercedesów z pewnością umili codzienną pracę niejednemu kurierowi.

Tekst: Rafał Radzymiński

Obraz: Mercedes-Benz

Mercedes Citan – cena od 100,6 tys. zł brutto

Silniki: 

benzynowe 1,3–102 i 131 KM; 

diesel 1,5 – 75, 95 i 116 KM

Auto Idea

Olsztyn, ul. Towarowa 11

autoidea.mercedes-benz.pl