Motoryzacja z globalnym rodowodem zawitała do Olsztyna. W salonie Daszuta pojawiły się auta marki BAIC – jednego z największych producentów samochodów w Chinach, którego stylistyka i wyposażenie zaskakują coraz szersze grono kierowców w Polsce.
Co to jest marka BAIC?BAIC (Beijing Automotive Industry Company) to jeden z największych koncernów motoryzacyjnych w Chinach. Współpracował m.in. z Jeepem, Hyundaiem i Mercedesem, a dziś oferuje nowoczesne SUV-y i crossovery także w Polsce – w tym w salonie Daszuta w Olsztynie. |
Marka BAIC – światowy gracz z chińskim rodowodem
Z tyłu na klapie BAIC, a z przodu na masce Beijing, co po angielsku oznacza stolicę chińską – Pekin. Można operować dwoma nazwami tych samochodów i lepiej się do nich przyzwyczaić, bo jest to gracz z pierwszej trójki motoryzacyjnych chińskich gigantów, który wobec europejskiego rynku samochodowego ma bardzo poważne i ambitne plany. W Polsce obecny jest od dwóch lat i już ma sieć 32 salonów, w tym najnowszy w Olsztynie (dawny salon Honda Daszuta).
Historia i globalne powiązania BAIC
Nazwa BAIC (od Beijing Automotive Industry Company) istnieje od przeszło pół wieku, choć niemal 20 lat wcześniej były już produkowane samochody marki Beijing. Jako pierwszy chiński koncern w 1983 roku zawiązał spółkę joint venture z amerykańskim Jeepem – obie strony wniosły kapitał, wiedzę i zasoby, by tworzyć nowe projekty.
Mało wiemy w Europie o ciekawej przeszłości chińskich producentów aut, bo przebojem wdarły się na Stary Kontynent w ostatnich latach, co dopiero pobudza zaciekawienie. BAIC po udanej współpracy z marką Jeep stworzył świetne terenówki i pojazdy użytkowe, stając się w tym segmencie nr 1 w Chinach. Przełomowe w rozwoju koncernu stały się kolejne dwie fuzje, z Hyundaiem i Mercedesem (sieć Daszuta jest też jednym z wiodących w kraju salonów Hyundaia). Co ciekawe – dzisiaj marka BAIC jest największym udziałowcem (10 proc.) koncernu Daimler, czyli właściciela Mercedesa.
No i jeszcze jeden kąsek, zwłaszcza dla wszystkich, którzy pamiętają charakterną markę Saab. Otóż kiedy ogłosiła ona bankructwo, do jej przejęcia przymierzała się rodzima marka supersamochodów Koenigsegg. Ale finał był taki, że w 2009 roku prawa do przejęcia technologii po marce Saab kupił chiński BAIC.
Z grubsza więc wiemy, z jakim graczem mamy do czynienia. Dzisiaj marka ma 30 fabryk w świecie i w ub. roku wyprodukowała 1,7 mln aut. W Polsce jest już w pierwszej piątce najpopularniejszych aut z Chin. – Klienci odwiedzający nasz salon, co ciekawe, nieźle znają już modele BAIC z internetu. Przychodzą zatem skonfrontować tę wiedzę teoretyczną z praktyką i są miło zaskoczeni przejażdżką – mówi Jarosław Krymski, kierownik działu sprzedaży w salonie BAIC Daszuta.
Atrakcyjna stylistyka i wyposażenie
Auta cechuje z pewnością ciekawa stylistyka, którą nadzoruje słynny włoski projektant Walter de Silva (wcześniej tworzył linie m.in. Alfy Romeo, Seata, Volkswagena czy Audi), ciekawie zaaranżowane wnętrza oraz bogate wyposażenie. Np. crossovery BAIC 3 i flagowy model 7 występują w jednej specyfikacji, która dalece przewyższa standard oferowany przez konkurencję. W dodatku z atrakcyjniejszą ceną.
A i to nie wszystko. BAIC oferuje wersje z silnikami benzynowymi, ale za symboliczną złotówkę można domówić do nich instalację gazową, zachowując fabryczną, pięcioletnią gwarancję (lub do 100 tys. km). Za złotówkę są też pakiety pełnych ubezpieczeń oraz komplet opon zimowych.
Do oferty kompletnej gamy crossoverów z silnikami benzynowymi, w listopadzie dołączają też duże hybrydowe SUV-y BJ30 i BJ60, które stylistycznie nie odbiegają od najbardziej prestiżowych przedstawicieli luksusowych terenówek.
Tekst: Rafał Radzymiński, obraz: BAIC
Autoryzowany salon i serwis
BAIC Daszuta
Olsztyn, ul. Sikorskiego 33
baic-auto.pl
fb/baic.polska/
.









