Zaczęło się od rodzinnych wypraw na Mazury i opowieści dziadka, który podpowiedział Kawalerowiczowi, gdzie nakręcić Nil. Dziś Piotr Sobociński Jr sam tworzy filmowe obrazy, także te z sercem – dosłownie. Jako autor zdjęć do nagradzanego filmu „Bogowie”, współtworzył portret profesora Zbigniewa Religi, pioniera polskiej kardiochirurgii. Część tej historii powstała właśnie na Mazurach – w krainie, która operatorowi wciąż bije w rytmie własnego serca.
Mazurskie plenery
Za zdjęcia do Filmu Bogowie odpowiadał Piotr Sobociński junior, syn aktorki Hanny Mikuć i operatora Piotra Sobocińskiego, a także wnuk wybitnego operatora Witolda Sobocińskiego. Na Mazurach powstało 25 proc. zdjęć do Filmu Bogowie. – Propozycja realizacji Filmu Bogowie na Mazurach wyszła od producenta Piotrka Woźniaka-Staraka, który, podobnie jak ja, kochał region, a w okolicach Giżycka miał posiadłość nad jeziorem – wspomina Piotr Sobociński Jr w rozmowie z Bogumiłem Osińskim, szefem WMFF. – Kręciliśmy głównie plenery, jeziora, rezerwaty przyrody, w tym zdjęcia z helikoptera. Część ujęć, np. na komisariacie milicji, powstała w Cierzpiętach. W filmie jest też scena, w której prof. Religa płynie motorówką. Tę motorówkę odnalazłem w latach 80. i uczyłem się jeździć za nią na nartach wodnych. Jak się okazało, należała kiedyś do mojego dziadka Witolda.
Medyczne konsultacje do Filmu Bogowie
Zdjęcia do Filmu Bogowie realizowano jesienią 2013 roku na Mazurach i na Śląsku, a ukończono je w warszawskim Szpitalu Wolskim, który imitował zabrzańską klinikę kardiochirurgii. Aktorzy odtwarzający kardiochirurgów musieli nauczyć się obsługi podstawowej aparatury, nazw narzędzi i wykonywania codziennych czynności medycznych. Na planie Filmu Bogowie obecni byli również konsultanci medyczni, którzy doradzali twórcom w kwestii prawidłowego przebiegu zabiegów. Proces powstawania Filmu Bogowie śledził nawet asystent Zbigniewa Religi Marian Zembala.
Dziadek od Faraona
Zanim Piotr Sobociński Jr związał się z kinem zawodowo, w dzieciństwie bywał na Warmii i Mazurach z rodziną. Jego dziadek o mazurskich jeziorach wiedział wszystko, znał dzikie miejsca, wiedział, gdzie są jeziora, na których królują białe łabędzie. To właśnie on zainspirował Jerzego Kawalerowicza, by na jeziorze Kirsajty nakręcić scenę do „Faraona”, której akcja rozgrywa się na Nilu. – Gdy dziadek Witek, mama i tata mieli wolną chwilę, jeździliśmy całą rodziną z siostrą Marią, dziś aktorką, i bratem Michałem, operatorem filmowym na Mazury, za każdym razem odkrywając nowe miejsca – przyznaje Piotr. – Jest w tej ziemi jakaś magia, która przyciąga nie tylko filmowców. Udało mi się tu powrócić dzięki Piotrowi Domalewskiemu, z którym zrealizowaliśmy „Cichą noc” i „Jak najdalej stąd”. Gdy staję za kamerą gdzieś daleko od kraju, marzę o tej krainie, a gdy przyjdzie mi kręcić tu film, jestem przeszczęśliwy.
Pół Carmena na minutę w Filmie Bogowie
Prof. Religa znany był też ze swojego nałogu nikotynowego. Dlatego rekwizytor co chwilę donosił odtwórcy głównej roli papierosy i wkładał do paczki po słynnych Carmenach. – Każdego paliłem do połowy, od połowy lub samą końcówkę – wspomina Tomasz Kot. – Uciążliwa okazała się monotonność: kiedy kręciliśmy na przykład dziesięć dubli, trzeba było wypalić dziesięć papierosów. Wszystkie w czasie kilkunastu minut i wszystkie do połowy. Fizycznego aspektu tej roli w Filmie Bogowie nie dało się uniknąć, trzeba go było wyćwiczyć. Próbowałem na przykład odtwarzać wyraz twarzy prof. Religi ze zdjęć, co później okazało się bardzo pomocne na planie Filmu Bogowie w chwilach zmęczenia. Łatwiej było mi zinterpretować to, co usłyszałem na jego temat.
Wbrew systemowi
Opowieść o buntowniku, który rzucił wyzwanie naturze, władzy i własnym ograniczeniom. Film Bogowie w reżyserii Łukasza Palkowskiego to film o pierwszym udanym polskim przeszczepie serca dokonanym w 1985 roku w Zabrzu przez prof. Zbigniewa Religę (Tomasz Kot). Biograficzny obraz śledzi jego dokonania w latach 80. XX wieku, zmierzające do wykonania zabiegu wbrew skostniałej biurokracji służby zdrowia okresu PRL. Premiera Filmu Bogowie odbyła się w 2014 roku.
Deszcz nagród
Scenariusz napisał Krzysztof Rak, spotkał się z pozytywnym odbiorem ze strony krytyków, zdobywając m.in. Złote Lwy na 39. Festiwalu Filmowym w Gdyni oraz Orły dla najlepszego filmu i za najlepsze zdjęcia. Wielokrotnie nagradzana była również pierwszoplanowa rola Kota. Nagrodę PSC za najlepsze zdjęcia w pełnometrażowym filmie fabularnym otrzymał Piotr Sobociński Jr. Film doceniła także publiczność, o czym świadczy frekwencja kinowa wynosząca 2,2 mln widzów.
Determinacja bohatera w Filmie Bogowie
Tomasz Kot jako odtwórca roli Religi w Filmie Bogowie, nie tylko upodobnił się do swego bohatera fizycznie, opanował jego gesty, mimikę, charakterystyczny sposób przygarbienia. Mistrzostwo osiągnął, odsłaniając słabości Religi: jego nerwowość, arogancję, pijaństwo i poświęcenie życia rodzinnego dla zawodowej pasji. – Takie role rzadko się zdarzają – powiedział Tomasz Kot, który specjalnie do roli apuścił włosy. – Miałem pół roku na przygotowanie i rzetelne wdrożenie się w temat. Najciekawsza w tej postaci w Filmie Bogowie jest determinacja. Religa był niezwykły. Odbyłem na jego temat wiele wspaniałych rozmów z ludźmi, którzy tworzyli klinikę w Zabrzu.
Tekst: Beata Waś, konsultacje merytoryczne: Bogumił Osiński
Obraz: Materiały twórców Filmu Bogowie