Czas przyzwyczaić się do marek samochodowych, które na jakiś czas zniknęły z naszej świadomości, mimo iż w historii motoryzacji mają swoje zasłużone miejsce. Oto debiutująca w Olsztynie brytyjska motoryzacyjna legenda MG, która w imponującym tempie rozwija skrzydła pod chińskim potentatem samochodowym
Branża motoryzacyjna obserwuje ekspansję chińskich marek samochodowych na europejskim rynku. Liderem wśród nich jest kultowe brytyjskie MG. Kultowe, bo marka ma swoje miejsce w historii – istnieje od przeszło 100 lat, choć dwie dekady temu dopadł ją kryzys, jak zresztą większość słynnych brytyjskich marek. Kiedy jednak największe dobra narodowe wyspiarzy, czyli Bentley, Rolls-Royce, Jaguar, Land Rover, Aston Martin czy Mini nie doświadczyły pod rządami nowych właścicieli przestoju, to chiński inwestor, który uratował MG, w zasadzie dopiero wydobył z marki jej potencjał.
A właścicielem jest najstarszy producent samochodów w Chinach (działa od 70 lat), koncern SAIC Motor. Wiedzę w branży ma potężną, bo od 40 lat czerpie ją ze współpracy w formie spółek joint-venture od koncernu Volkswagen czy amerykańskich marek Cadillac, Chevrolet, Buick. 20 lat temu to SAIC uchronił MG przed bankructwem (siedziba MG pozostawiona jest w Londynie). Początkowo koncern produkował dotychczasowe modele na azjatyckie rynki, ale w ostatnich latach powrócił z całkiem nową gamą do Europy, zaliczając debiut rzecz jasna w rodzimej Wielkiej Brytanii. Auta robią furorę, bo wpisały się w trend: modne SUV-y i crossovery, świetne technologicznie elektryki, no i coś, z czego MG słynęło w połowie XX wieku – sportowe modele o ponadprzeciętnych osiągach, ale za atrakcyjne pieniądze. Oto dowód – można zamówić rasowego roadstera Cyberster o mocy 510 koni, który do setki przyspiesza w 3,2 s. Za 300 tys. zł. Konkurencji w tym przedziale parametrów i ceny – brak.
Samochody MG w Olsztynie
Z końcem stycznia w Olsztynie zadebiutował salon MG Fiedorowicz. Lokalizacja doskonale znana wszystkim zmotoryzowanym, bo wcześniej przez lata prężnie działał tu salon Skody należący właśnie do grupy Fiedorowicz (nowe centrum motoryzacyjne powstało przy ul. Sielskiej). Swoją drogą to nieźle się to układa, bo jeszcze w dawnych czasach koncern SAIC Motor mocno współpracował też ze Skodą.
Pracownicy salonu noszą w klapach marynarek znaczki dumnie komunikujące wartość historyczną MG – jej stulecie istnienia. – Marka poszła z duchem czasu, a jej auta wciąż kojarzą się z zadziorną sylwetką. Wystarczy dodać, że nasz najmniejszy w gamie model, hybrydowy MG 3, ma w wersji podstawowej prawie 200 koni mocy – podkreśla Marek Czerwiński, kierownik salonu MG Fiedorowicz.
Sylwetki najnowszych samochodów MG przyciągają uwagę w Olsztynie
Co się dziwić, skoro koncern zaangażował na głównego stylistę genialnego Czecha Jozefa Kabana, absolwenta londyńskiej Królewskiej Akademii Sztuki, który przez dekadę projektował Skody, następnie Audi, współtworzył nawet Bugatti Veyron, a potem sylwetki aut dla Rolls-Royce’a. Nad dizajnem nowych modeli pracuje z zespołem w londyńskim biurze projektowym MG. – Marka ma wielkie aspiracje i silne skojarzenia w zasadzie na całym świecie. Swój potencjał rozwija pod skrzydłami wielkiego gracza, testy zderzeniowe aut z najwyższymi notami pokazują, że koncern wprowadził na rynek nie tylko pięknie prezentujące się auta, bogato wyposażone, ze świetnie urządzonymi wnętrzami, ale też bardzo bezpieczne. Każdy ma gwarancję i assistance na siedem lat lub do 150 tys. km przebiegu. No i nie sposób nie wspomnieć o cenach, które są szalenie konkurencyjne – wymienia Marek Czerwiński.
Jak podkreślają analitycy branży, marka MG, przy wykorzystaniu zaawansowanych technologii i niskobudżetowej strategii, będzie liczącym się graczem dla producentów samochodów na europejskim rynku. MG notuje największą dynamikę wzrostu nie tylko w Polsce (do końca roku w kraju ma być już ponad 50 salonów). Zaledwie po roku obecności na rynku, MG już przedarło się do pierwszej dwudziestki w sprzedaży, pozostawiając za sobą tak utrwalone w świadomości klientów marki jak Citroen czy Honda. Dane za styczeń są jeszcze lepsze – już jest na 14. miejscu, zaś gwiazdą koncernu został SUV MG HS, który stał się 11. najlepiej sprzedającym się autem w kraju. – Co ciekawe, pierwsi klienci przyszli do naszego salonu, bo będąc za granicą, wypożyczyli do wypadów turystycznych właśnie MG i byli nim zachwyceni – dodaje, Marek Czerwiński.
Gama aut testowych w salonie rozpoczęła swoje jazdy z końcem stycznia. Jak podkreślają sprzedawcy, auta praktycznie nie stygną.
Poznajcie modele MG
Tekst: Rafał Radzymiński
Obraz: Krzysztof Gospodarek Gospophoto
MG Fiedorowicz
Olsztyn, ul. Partyzantów 26
fb/MGOlsztyn
ig/mg_olsztyn/