Centrum Współpracy z Otoczeniem UWM wspiera lokalne biznesy

A gdyby tak niewielką firmę działającą lokalnie wsparli eksperci i naukowcy z uniwersytetu? I udostępnili swoje badania, patenty, wiedzę, przeprowadzili przedsiębiorcę przez proces doradczy i jeszcze znaleźli zagranicznych kontrahentów… Nie musimy gdybać, odkąd funkcjonuje Centrum Współpracy z Otoczeniem Społeczno-Gospodarczym UWM w Olsztynie (CWO).

Co oferuje Centrum Współpracy z Otoczeniem Społeczno-Gospodarczym UWM?

Jesteśmy punktem styku świata biznesu i świata nauki – obrazuje Marta Wangin, dyrektorka Centrum Współpracy z Otoczeniem Społeczno-Gospodarczym UWM w Olsztynie. – Choć gdy wystawiamy swoje stoisko promocyjne na wydarzeniach biznesowych, zazwyczaj uczestnicy ze zdziwieniem reagują, że na uniwersytecie działa jednostka, której działalność skierowana jest właśnie do przedsiębiorców.

Wsparcie i możliwość współpracy może tu znaleźć i niewielka firma, i organizacja zatrudniająca setki pracowników. – W ramach sieci Enterprise Europe Network (EEN) bezpłatnie wspieramy MŚP w rozwoju, innowacjach i wejściu na rynki zagraniczne – mówi Joanna Popiel-Królik, kierowniczka projektu. – Nasza oferta doradcza elastycznie zmienia się i rozwija równolegle z potrzebami biznesu.

Przebieg współpracy z Centrum

Na wstępnym spotkaniu eksperci wsłuchują się w potrzeby i oczekiwania przedsiębiorcy oraz wspólnie ustalają plan działania. Kolejne są już najczęściej oparte na narzędziu Business Model Canvas. – Analizujemy wspólnie z przedsiębiorcą jego sytuację, określamy, kto jest klientem i w jaki sposób najlepiej do niego trafić oraz jakie działania powinna podjąć sama firma, by proces zakończył się zgodnie z oczekiwaniami, czyli sukcesem rynkowym – wylicza Joanna Popiel-Królik. – Co istotne, identyfikujemy jednocześnie bariery rozwoju. Kojarzymy z odpowiednimi naukowcami UWM w Olsztynie, którzy zaproponują niezbędne prace badawczo-usługowe możliwe do zrealizowania w laboratoriach uniwersytetu. Niedawno np. duży producent artykułów spożywczych zakupił technologię opracowaną przez naszych naukowców, dzięki czemu wprowadzi na rynek innowacyjny jogurt wysokobiałkowy – produkt o działaniu prozdrowotnym. Zdajemy sobie sprawę z tego, że dla przedsiębiorców poruszanie się po złożonej strukturze uczelni w celu znalezienia wsparcia stanowiło dotąd spore wyzwanie. Dzięki naszej ofercie jest to dużo prostsze – w jednym miejscu można otrzymać usługi doradcze, zakupić technologię, dotrzeć poprzez Biuro Karier do studentów z propozycją staży, praktyk lub pracy czy też wziąć pod swoje skrzydła studenta w projekcie mentoringowym.

Wsparcie międzynarodowe dla firm

Często firmy działające w małym zespole zatracają się w codziennej gonitwie, dlatego we współpracy kluczowe jest świeże spojrzenie doradczyń Enterprise Europe Network. Trafiając do EEN firmy oczekują rzetelnej informacji zwrotnej, nowych pomysłów i wskazania szans rozwoju. 

Wśród klientów Enterprsie Europe Network jest m.in. Zielarnia Warmińska, która dzięki zaproponowanym w ramach doradztwa rozwiązaniom, w tym wypadku pakietowaniu produktów i dzieleniu się swoją wiedzą na social mediach, osiągnęła aż ośmiokrotny wzrost sprzedaży.

Przedsiębiorcom planującym ekspansję zagraniczną doradczynie mogą zaproponować promocję firmy w międzynarodowej platformie Enterprise Europe Network. Sieć tworzy ponad 450 organizacji wspierających nawiązywanie kontaktów i partnerstw na całym świecie, zwłaszcza w Europie. Każdy nowy profil firmy trafia do bazy widocznej dla doradców EEN. – Regularnie spotykamy się i omawiamy możliwe relacje między firmami – mówi kierowniczka projektu. – Z doświadczenia wiemy, że rekomendacja lokalnego doradcy EEN ułatwia pierwszy kontakt z kontrahentem.

Mastermind dla przedsiębiorców

Od niedawna w EEN na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie działają grupy Mastermind dla właścicieli firm. Ich członkowie spotykają się co dwa tygodnie i omawiają wspólnie wyzwania, które napotykają w biznesie. – To niewiarygodne jak twórcze są te spotkania. W grupach 5–6 osobowych przedsiębiorcy, w pełnej dyskrecji, ale też swobodzie, wspierają się wiedzą i doświadczeniem – mówi Joanna Popiel-Królik. – Po wakacjach rusza kolejna edycja, więc zainteresowanych zapraszamy do naszego biura. 

Finanse na rozwój firmy

Biznes może liczyć na wsparcie EEN przy pozyskiwaniu środków z funduszy unijnych, np. z konkursu EEnergy. Po wstępnym audycie zrównoważonego rozwoju firmy mogą pozyskać środki (bez wkładu własnego) na zmniejszenie zużycia energii w firmie. Z takiej szansy skorzystała np. firma Mixbud Mirosław Capłap, która przeznaczyła zdobyte środki na instalację paneli fotowoltaicznych.

Korzystają i rekomendują – poznajcie opinie przedsiębiorców

Tomasz Majerski, właściciel drukarni Elfax:

 „Wspólnie z doradcami stworzyliśmy w międzynarodowej bazie EEN profil mojej firmy. Wkrótce doradczyni zadzwoniła z pierwszą propozycją współpracy ze szwedzką firmą, która poszukiwała drukarni. Zrealizowaliśmy zlecenie, a jakiś czas później już kolejne, znacznie większe.

Michał Majewski, właściciel firmy Vero Furniture:

„Gdy zostaliśmy zaproszeni na konferencję „Otwarci na Skandynawię”, nie wiązałem z tym wielkich nadziei, a wyszliśmy ze spotkania z dwoma umowami o współpracy ze szwedzkimi firmami. Nasze produkty są teraz dostępne na tamtejszym portalu zakupowym, zaś dla drugiej marki produkujemy meble łazienkowe.”

Marta Milewska, właścicielka marki Pani Jesień:

„W pierwszej edycji Mastermind, które zorganizowało EEN, powstały dwie grupy, które spotykały się przez trzy miesiące. Organizatorki tak nas dobrały, byśmy uzupełniały się kompetencjami, doświadczeniem i wiedzą. Mastermind to nie tylko wymiana doświadczeń na poziomie zawodowym, ale także rozmowy o emocjach kobiet w biznesie. Pozwoliło nam to rozpracować problem „samotności przedsiębiorcy”.

 

 

 

Komisja Europejska, ani żadna osoba działająca w imieniu Komisji Europejskiej nie ponosi odpowiedzialności za sposób wykorzystania informacji zawartych w niniejszym dokumencie. Poglądy wyrażone w niniejszej publikacji są poglądami autora i niekoniecznie odzwierciedlają politykę Komisji Europejskiej. Artykuł zrealizowany w ramach projektu „Enterprise Europe Network East Poland 2022-2025”, współfinansowanego przez Komisję Europejską ze środków programu COSME-SME na lata 2022-2028 oraz środków budżetu państwa w ramach dotacji celowej Ministerstwa Rozwoju i Technologii.

Tekst powstał w ramach współpracy reklamowej