Na czym polega wprowadzenie dizajnu w firmach i czy to się opłaca? Razem ze Stowarzyszeniem Wzornictwo Przemysłowe Warmii i Mazur, w kolejnych wydaniach magazynu będziemy odkrywać tajemnice tego procesu. Dzisiaj pierwsze kroki, a potem etap empatii, generowania pomysłów, prototypowania, testowania, aż po zastosowanie. Najbardziej zobrazują to prawdziwe przykłady firm, które zdecydowały się na przygodę z dizajnem.

Połączenie estetyki i funkcjonalności

Zastosowanie dizajnu w procesie produkcyjnym i usługowym w przedsiębiorstwie jest innowacją samą w sobie. Stowarzyszenie od 2013 roku przygotowuje i przeprowadza przedsiębiorstwa z naszego regionu i innych części Polski przez takie właśnie procesy, których celem jest wdrożenie w przedsiębiorstwie polityki dizajnu. Najczęściej termin ten kojarzony jest z grafiką użytkową, projektowaniem produktów, architekturą czy modą. Dla nas to sposób działania i podejścia do projektowania całościowo, począwszy od zmian w strukturze organizacyjnej, a skończywszy na marketingu, któremu dizajn służy. Bo jak mówił Steve Jobs, dizajn to nie tylko jak to wygląda, ale również jak to działa.

KLIKNIJ, aby posłuchać naszego podcastu
MADE IN Warmia & Mazury Podcasts

Narodziny gwiazdy

Dlaczego narodziny? Powstawanie innowacyjnych produktów i usług w przedsiębiorstwie przypomina proces narodzin. Towarzyszy mu wiele emocji, nadziei, ale i obaw. Firma musi być przygotowana na to, że wdrożenie innowacji wymaga czasu, zaangażowania i odwagi. Żeby innowacje mogły się „narodzić” na rynku, a firmy, jak na rodziców przystało, być dumne ze swoich gwiazdeczek, nasi design menadżerowie oraz eksperci z którymi współpracuje stowarzyszenie, krok po kroku przygotowują przedsiębiorstwo do wdrożenia dizajnu.

Pierwsza randka – audyt i strategia wzornicza

Co jest na początku procesu? Żeby przygotować przedsiębiorstwo do wdrażania dizajnu, trzeba je dobrze poznać, przeanalizować oraz zachęcić do udziału w procesie poprzez stworzenie dedykowanego zespołu interdyscyplinarnego, składającego się z projektantów produktu, usług, marki, ekspertów od marketingu, trendwatcherów, technologów, konstruktorów, zarządu firmy.

Najpierw bada się stan zastany. Zespół ekspertów zapoznaje się ze strukturą organizacyjną w kontekście zarządzania dizajnem, stosowanymi technologiami i materiałami, parkiem maszynowym, ofertą produktowo-usługową, marką, działaniami marketingowymi.

Jednym z etapów jest przygotowanie trendów społecznych, branżowych i technologicznych, pozwalających poznać kierunki zmian, które warto wziąć pod uwagę przy poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań dla firmy. Następnie przeprowadzane są badania klientów i konkurencji, by wyszukać wyróżnik, który pomoże projektować produkty i usługi zgodnie z wartościami firmy, w odpowiedzi na potrzeby klientów oraz komunikować je na zewnątrz. Wynikiem analizy wzorniczej jest dedykowana strategia wzornicza wyznaczająca kierunki zmian w modelu biznesowym: w zakresie struktury organizacyjnej, oferty produktowo-usługowej, marki, działań marketingowych.

W procesie wykorzystywane są narzędzia i metody design thinking, design management, np. mapa empatii, punkty styku klienta z produktami, usługami, model biznes canvas. Przeprowadzane są badania klienta, ponieważ produkty i usługi projektowane są wokół jego potrzeb.

Czy dizajn się opłaca?

Wystarczy poznać historie firm współpracujących ze stowarzyszeniem, które się przekonały do dizajnu (tekst na stronie obok).

Tekst: Małgorzata Adamus, Marzena Radzka-Wiśniewska
Stowarzyszenie Wzornictwo Przemysłowe Warmii i Mazur
Obraz: Agnieszka Blonka

Stowarzyszenie Wzornictwo
Przemysłowe Warmii i Mazur

Olsztyn, ul. Jagiellońska 91a, pok. 6 

tel. 735 389 215 

www.wpwim.pl

fb.com/designtodobre/