COIE – Nie taki urzędnik, jakim go malują
Przeciętnemu przedsiębiorcy wizyta w urzędzie kojarzy się zwykle ze żmudną koniecznością wypełniania biurokratycznych obowiązków. – Stereotyp się kruszy, kiedy trafiają do nas, bo stajemy się ich agencją doradczą, eventową i marketingową. A wszystko w ramach bezpłatnego publicznego wsparcia – podkreśla Piotr Burczyk, dyrektor Departamentu Koordynacji Promocji w Urzędzie Marszałkowskim.
Mówi się, że w biznesie nie ma nic ważniejszego, niż informacja i kontakty. Połączenie tych dwóch elementów stanowi klucz do sukcesu, o czym wie każdy przedsiębiorca. Jednak nie każdy zdaje sobie sprawę, że oba te zasoby są na wyciągnięcie ręki, zupełnie za darmo, w pozornie najmniej spodziewanym miejscu – w urzędzie.
To właśnie tam, a dokładnie w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, znajduje się Regionalne Centrum Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE). Zespół tworzą anglojęzyczne ekspertki mające wiedzę o zagranicznych rynkach i kontakty biznesowe na całym świecie. Chcesz się rozwijać? Musisz je poznać.
W tym roku COIE obchodzą 20-lecie działalności. Powstały w każdym województwie, aby wspierać lokalnych przedsiębiorców w wejściu na rynki światowe, a także pomagać na swoim terenie inwestorom z zewnątrz – z innych regionów Polski i z zagranicy. Jak to wygląda w praktyce?
Agencja pro publico bono
Warmińsko-mazurskie COIE to trzy ekspertki, które łączy wspólny mianownik – są ciekawe świata, uwielbiają zdobywać wiedzę i chcą się nią dzielić. Agnieszka, Monika i Paulina oferują wsparcie przedsiębiorców w zupełnie różnych obszarach. Jeśli chcesz, aby twoje produkty poszybowały poza granice kraju – wesprze cię Agnieszka. W kwestiach budowania marki i trendów w marketingu doradza Monika, a jeśli szukasz na Warmii i Mazurach terenu pod inwestycję – z pomocą przyjdzie Paulina.
Na pytanie z jaką największą trudnością mierzy się COIE, Monika Dąbrowska odpowiada: – Ubolewamy, że na realizację wszystkich naszych pomysłów doba jest za krótka!
I rzeczywiście – różnorodność działań i liczba projektów sprawia, że regionalne COIE przypomina prężną interdyscyplinarną agencję. Szkolenia, misje gospodarcze, indywidualne spotkania, kampanie reklamowe, konferencje – to wszystko organizuje zaledwie trzyosobowy zespół.
Trampolina do rozwoju
Dzieląc jubileuszowy tort różnorakich działań COIE, zacznijmy od kawałka wsparcia indywidualnego. Jeśli jesteś przedsiębiorcą z naszego regionu i marzy ci się eksport, ale nie wiesz, od czego zacząć, musisz poznać adres COIE.
– Start działalności eksportowej wymaga dobrego przygotowania – mówi Agnieszka Szczyglińska-Szuchnik. – Jesteśmy właśnie po to, aby wyposażyć przedsiębiorców w wiedzę o wybranym rynku zagranicznym, o tym, jaki jest popyt na dany produkt, w jakim segmencie się znajduje, na jakie różnice kulturowe warto być przygotowanym. W kolejnym etapie pomagamy nawiązać kontakty. Doprowadzamy więc do spotkań z potencjalnymi kontrahentami z zagranicy i wspieramy w pierwszych rozmowach.
Ale rozwój to nie tylko ekspansja na światowe rynki. Na konsultacje do Moniki Dąbrowskiej – ekspertki w zakresie doradztwa zawodowego, psychologii sprzedaży i marketingu internetowego – może przyjść każdy, kto prowadzi działalność gospodarczą i potrzebuje się na nowo zdefiniować, chce ruszyć z reklamą albo poznać trendy i nowoczesne narzędzia marketingowe.
Indywidualne wsparcie oferuje też Paulina Puza-Oleszczuk – to ona rozmawia z każdym, kto chce zainwestować na Warmii i Mazurach. Tworzy i aktualizuje regionalną bazę terenów inwestycyjnych, ale także istniejących już obiektów, które można zaadoptować do własnych potrzeb. Zainteresowanym precyzującym swoje oczekiwania, przygotowuje wykaz ofert, aby z łatwością mogli porównać atuty wszystkich lokalizacji spełniających kryteria.
– Dajemy wędkę, ale nie rybę – podkreśla Agnieszka Szczyglińska-Szuchnik. Kontakt z COIE może być więc trampoliną do rozwoju.
Networking w regionie i na świecie
Kolejną inicjatywą, która przyciąga wielu uczestników, są misje zagraniczne. COIE realizuje zarówno studyjne wyjazdy polskich przedsiębiorców, jak i przyjazdy osób z zagranicy, zainteresowanych albo terenami inwestycyjnymi, albo polskimi produktami. Od 11 lat organizowane jest wydarzenie „Otwarci na Skandynawię”, w którym biorą udział przedsiębiorcy z regionu i goście z Danii, Szwecji oraz Finlandii. Aktualnie duże nadzieje załoga COIE pokłada we współpracy polsko-koreańskiej, ponieważ Korea Południowa szuka terenów inwestycyjnych oraz importerów z branży spożywczej.
– Już gościliśmy Koreańczyków u nas, a w przyszłym roku organizujemy dla naszych przedsiębiorców dwie misje gospodarcze do Korei – relacjonuje Piotr Burczyk.
Jednak wielu przedsiębiorcom potrzebny jest lokalny networking i wiedza. Dla nich organizowane są szkolenia i konferencje, wśród których szczególne miejsce zajmuje #WaMaMarketing – inicjatywa, o której słyszał chyba każdy, od lokalnych przedsiębiorców i ekspertów marketingowych, po osoby zaangażowane w rozwój biznesu w regionie.
Współpraca samorządów z przedsiębiorcami jest jak tango – do tego trzeba dwojga. Dlatego wisienką na torcie działań COIE jest edukowanie urzędników gminnych, aby przełamywali stereotypy biurokratów i udowadniali, że administracja nie musi być w kontrze do przedsiębiorczości. Wręcz przeciwnie – dzięki owocnej współpracy możliwa jest pełna synergia.