Wszyscy o tym mówią, ale nie każdy wie jak to zrobić. Co to takiego? Kreowanie wizerunku marki.

Agencja Wordsmith PR, która doradza klientom jak dbać o reputację, postanowiła „odczarować” to hasło. W ramach olsztyńskich spotkań z cyklu „Nie taki #PR czarny” opowiada, co się składa na wizerunkowy sukces i jaki ma wpływ na rozwój firmy. Oto pięć fundamentalnych zasad, które sprawią, że firma będzie bardziej rozpoznawalna, a klienci chętniej sięgną po jej produkty.

1. ZACZNIJ OD „DLACZEGO”

KLIKNIJ, aby posłuchać naszego podcastu
MADE IN Warmia & Mazury Podcasts

Klienci wybierają produkt z jakiegoś powodu. Twoja oferta powinna odpowiadać na pytanie, dlaczego z bogatej oferty produktów tej samej kategorii klient powinien wybrać właśnie twój. Opowiedz o wartościach, o tym jak dbasz o jakość i dlaczego to dla ciebie takie ważne. Musisz wzbudzić emocje, a klient musi ci uwierzyć – to podstawa wiarygodności. Pamiętaj, że media społecznościowe dają klientom możliwość sprawdzenia cię w każdym momencie, dlatego „nie kręć” – prowadź dialog i przekonuj dlaczego mają wybrać właśnie ciebie. 

2. SPRAWDŹ, CZY DZIAŁA

Prowadząc biznes zakładasz określone cele. Chcesz docierać do klientów, więc w początkowej fazie testujesz różne narzędzia i sposoby, które pozwolą ci lepiej sprzedawać. Budowanie wizerunku to także trafny dobór kanałów komunikacji. Planując działania promocyjne pamiętaj, żeby ustalić do kogo je kierujesz i jaki chcesz osiągnąć cel. Chodzi o to, aby twoja firma została zauważona. Może warto postawić na media społecznościowe, albo zaistnieć z radiu czy telewizji. Jeśli sprzedajesz w sklepie internetowym, trzeba ułatwić klientom odnalezienie go w sieci, a jeśli szukasz inwestorów, warto pojawić się w mediach biznesowych. To jedno z zadań agencji PR – dobranie skutecznych kanałów komunikacji i poprowadzenie działań w sposób, który pozwoli osiągnąć cel – najczęściej poprawę wyników. 

3. IDŹ W JAKOŚĆ, NIE ILOŚĆ

Często słyszymy w firmach: „my mamy fejsbuka, byliśmy na targach, zrobiliśmy kiedyś wywiad dla radia, ale wciąż nie mamy efektów, na których nam zależy”. Co wtedy? Wróćmy do pkt 1. Liczy się co i jak robimy, a nie sam fakt robienia. Być może treści nie są właściwie dobrane do grupy docelowej, albo stoisko na targach nieatrakcyjne. Jeden wywiad też nie spowoduje rewolucji, bo aby zostać zapamiętanym, trzeba o sobie regularnie przypominać. Informacje, które przekazujemy, muszą być ciekawe, odpowiadać na potrzeby i zwracać uwagę. 

4. REAGUJ

PR jest sztuką planowania i umiejętnością reagowania na potrzeby rynku. W komunikacji marki nie liczy się przekazywanie informacji, ale budowanie relacji. Internet sprawił, że klienci zmienili sposób robienia zakupów. 88 proc. z nich przyznaje, że ufa opiniom czytanym online i podejmuje decyzje pod ich wpływem. Pamiętaj więc, aby monitorować to, co mówi się o twojej marce. To pozwala na szybką reakcję, zanim mleko się rozleje lub wykorzystanie szansy, pod warunkiem, że będziesz pierwszy.

5. DAJ SIĘ ZAUWAŻYĆ

Budowanie wizerunku to proces długotrwały. Efekty będą widoczne, jeśli komunikacja będzie dopasowana do profilu działalności i nie będzie incydentem, a zaplanowanym procesem. Powiesz, że PR jest dla korpo? My wychodzimy z założenia, że wszyscy jesteśmy PR-owcami. Jeśli jesteś przedsiębiorcą i rozwijasz swój biznes, to decydujesz o tym, jak wygląda twój produkt, jakie wartości reprezentuje, kontaktujesz się z klientami i sprzedajesz. Wszystkie te działania to nic innego jak budowanie wizerunku, czyli PR właśnie. Każdy kiedyś zaczynał i żadna duża marka nie była od razu znana. Dlatego jeśli chcesz zrobić swojej firmie dobry PR, ale nie wiesz od czego zacząć, znamy kogoś, kto może pomóc.

tekst: Karolina Kazuła, obraz: Agnieszka Blonka

Zapraszamy na kolejne spotkanie z cyklu: 

Nie taki #PR czarny cz. 3 „Supermoc słów 

– o skutecznej komunikacji dla marek”

16 stycznia 2019, godz. 9:00, Kuźnia Społeczna

Adres: Olsztyn, ul. Marka Kotańskiego 1

Więcej na www.wordsmith.pl

Wordsmith PR Sp. z o.o.

ul. Sikorskiego 19/117, Olsztyn

www.wordsmith.pl