Prawie 16,7 mln zł dofinansowania otrzyma Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie z Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia Mazury na budowę i wyposażenie Centrum Popularyzacji Nauki i Innowacji.

Będzie to nowy obiekt między Centrum Konferencyjnym, a Wydziałem Humanistycznym. Jego funkcja to popularyzacja nauki i innowacji wśród mieszkańców regionu, szczególnie młodych.

– Za wzór stawiamy sobie warszawskie Centrum Nauki Kopernik – przyznaje prof. Ryszard Górecki, rektor UWM. – U nas stanie się podobnie, bo oferta skierowana będzie zarówno do najmłodszych, jak i dorosłych. Skupiamy się także na wzmocnieniu badań naukowych. Z myślą o dalszym rozwoju nauk o żywności, powstanie nowoczesna infrastruktura badawcza.

Centrum Popularyzacji Nauki i Innowacji bedzie 4-kondgnacyjnm obiektem o powierzchni użytkowej ponad 3,1 tys. m². A w nim:

Poziom 1. Strefa zabaw dla najmłodszych użytkowników centrum. Z tego poziomu przewidziano bezpośrednie wyjście na dziedziniec, umiejscowiony przed wejściem głównym do Wydziału Humanistycznego. Na dziedzińcu zamontowane zostanie wahadło Foucaulta wraz z niezbędnymi elementami.

Poziom 2. Laboratoria i ekspozycje zmienne. Na tym poziomie przewidziano również pomieszczenia administracji.

Poziom 3. Wielofunkcyjna sala wykładowa z możliwością podziału na 2 mniejsze oraz miejsce na ekspozycję ruchomą.

Poziom 4. Obserwatorium astronomiczne i wyjście na dach umożliwiające obserwacje nieba.

Co dokładnie znajdzie się w Centrum Popularyzacji Nauki i Innowacji?

Strefa zabaw dla najmłodszych użytkowników zawierająca urządzenia interaktywne do samodzielnego wykonania, takie, jak: ścianka dotykowa, ściana przezroczysta do malowania farbami, markerami zmywalnymi, sznurkowa ścianka, wielkoformatowa konstrukcja umożliwiająca konstrukcyjne zabawy związane z transportem, strefa zabaw ze światłem (ścianki wykonane z drewna lub murowane, zapewnią ciemność potrzebną do zabawy), mobilne urządzenia związane z iluzją optyczną, magnetyzmem, powietrzem, wodą i elektrycznością, ruchoma podłoga, duże klocki itp. Dodatkowe wyposażenie będzie stanowić kącik przeznaczony do wspierania rozwoju integracji sensorycznej dzieci.

Sala eksperymentu dla dzieci. To strefa do majsterkowania z wykorzystaniem prostych przedmiotów codziennego użytku, np.: budowa mostów z klocków (z gąbki 30-40 cm), wielkie puzzle, układanka klockowa (sześcienne klocki z nadrukami obrazów do układania, wydzielona część, która będzie sceną podczas przedstawień teatralnych dla dzieci, miękkie modele Układu Słonecznego, zestaw do tworzenia molekuł (duże kulki o różnych rozmiarach i kolorach + łączniki), stoły mobilne o różnych wysokościach, krzesła o różnych wysokościach, tablice, tablice magnetyczne, ścianki.

Ekspozycja mobilnych eksponatów będzie przeznaczona dla klas 4-8 oraz licealistów. Bogato wyposażone w najnowsze urządzenia i pomoce naukowe będzie popularyzować nauki ścisłe (fizyka, matematyka, astronomią), przyrodnicze (biologiczno-chemiczne) i/lub medyczno-społeczne (zdrowie, ekologia). Przestrzeń ekspozycyjna będzie współdziałać z salą wykładową. Będzie w niej można zmawiać zajęcia obejmujące takie zagadnienia, jak np.: optyka geometryczna, optyka falowa, drgania i fale, zabawy z dźwiękiem, grawitacja, elektryczność i magnetyzm, budowa teleskopów, rodzaje ruchów, podzespoły elektroniczne.

Laboratorium światła to z kolei w pełni zaciemniona sala, prowadzenia zajęć z wykorzystaniem fal świetlnych, a materiały wykończeniowe będą antystatyczne. Z zakresu fizykiw Centrum zlokalizowana zostanie równieżekspozycja stała Cewki Tesli wraz z klatką Faradaya oraz kącik energetyki atomowej, klasycznej oparta na kopalinach, energii Słońca, bioenergii, biomasy etc.

Obserwatorium znajdzie się na dachu Centrum. Jego sprzęt będzie umieszczony zarówno pod kopułą, jak i na otwartym tarasie. Będą się tam odbywać pokazy Słońca za dnia, wieczorne pokazy nieba, projekcje obrazu w sali zlokalizowanej na niższym poziomie przy pomocy celostatu. Dodatkowe wyposażenie obserwatorium stanowić będzie: duży teleskop i drobny sprzęt astronomiczny

Laboratoria nauk o życiu będą służyć do prowadzenia zajęć dla grup zorganizowanych z zakresu: biotechnologii przemysłowej (drobnoustroje i enzymy w bezpiecznej produkcji innowacyjnej żywności, farmaceutyków i bioproduktów), mikrokapsułkowanie składników żywności, ekspandowanie żywności, ekstrakcja barwników z żywności, modelowanie 3D – analiza cech żywności, skanowanie i tworzenie modeli przestrzennych.

Przed budynkiem w zadaszonej części zlokalizowane zostanie wahadłoFoucaulta, natomiast na podłodze pod wahadłem umieszczona zostanie stylizowana Ziemia z różą wiatrów oraz inne eksponaty interaktywne. Na zewnątrz budynku zainstalowane będą również takie urządzenia, jak: Wielki Zegar Słoneczny, Linia południkowa, Układ Słoneczny w miniaturze oraz historyczne instrumenty Kopernika. Pozostała wolna przestrzeń zielona obok Centrum będzie wykorzystywana na pokazy mobilnych, czasowych wystaw.

Podobne centra upowszechniające naukę znajdują się m.in. w: Warszawie, Gdańsku, Gdyni, Toruniu, Wrocławiu, Poznaniu, Katowicach i Szczecinie.

Rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowano na 2. połowę marca 2018 r. Zakończenie prac budowlanych w czerwcu 2020 r. a o twarcie Centrum – pierwszy kwartał 2021 r.

Całkowity koszt projektu to 25,6mln zł. Kwota dofinansowania: 16,6 mln zł.