1. Darmowe warsztaty

Jeśli masz niewielki zakład fryzjerski zorganizuj bezpłatny kurs „Jak domowymi sposobami przygotować naturalne odżywki do włosów”. Oczywiście zrób to we własnym salonie. Utwórz wydarzenie na Facebooku (to najlepsza i bezpłatna forma promocji), ale zaproszenie możesz też rozesłać też sms’em lub mailem do stałych klientek. Twoi goście z pewnością ucieszą się, gdy upieczesz kruche ciastka i zaproponujesz kawę. A co jeśli jesteś właścicielem warsztatu samochodowego? Może kurs dla kobiet z podstawowej obsługi samochodu (wymiana płynów, wycieraczki, zmiana koła)? Jeśli masz firmę kręcącą filmy ślubne naucz ludzi jak za pomocą smartfona kręcić piękne filmiki z wakacji. Kwiaciarnia może zorganizować na łące warsztaty tworzenia ludowych wianków. Salon rowerowy kurs regulacji hamulców i wymiany opony. Tworząc takie wydarzenia i dzieląc się wiedzą budujemy silniejsze relacje z dotychczasowymi klientami i docieramy do nowych. 

KLIKNIJ, aby posłuchać naszego podcastu
MADE IN Warmia & Mazury Podcasts

2. Akcja charytatywna

Jeśli zmieniając świat na lepsze promujemy swoją markę, a robimy to uczciwie, nikt nie powinien zarzucić naszej firmie działań na pokaz. Oczywiście mamy przykłady firm odzieżowych, które z jednej strony propagują recykling czy filantropię, a z drugiej przyczyniają się do pogłębiania problemów w krajach trzeciego świata. Dlatego tak ważna jest uczciwość i realna chęć 

rozwiązania jakiegoś lokalnego problemu. Nie muszą to być same wielkie rzeczy. Jeśli prowadzisz prywatne przedszkole może raz w miesiącu grupa twoich pracowników wybierze się do szpitala dla dzieci, by spędzić kreatywnie czas z małymi pacjentami. Możesz zainwestować w kolorowe stroje i przybory plastyczne. A może całą firmową ekipą pomóc w schronisku dla zwierząt? Albo zorganizować wśród zaprzyjaźnionych firm zbiórkę dla pogorzelców? Społeczna odpowiedzialność biznesu to trend, w który powinny wpisywać się nie tylko wielkie korporacje, ale też małe firmy, które są bliżej lokalnej społeczności.  

3. Artystyczny ambient

Artystyczne działania w przestrzeni miejskiej to narzędzie, które staje się coraz modniejsze w marketingu. Wymaga często większych nakładów niż dwa poprzednie sposoby, ale od czego mamy bartery i partnerstwa. Mural, który ubarwi odrapany budynek w pobliżu waszej firmy, można wykonać wspólnie z lokalną szkolą plastyczną i zaprzyjaźnioną firmą budowlaną, która udostępni rusztowanie. Logotypy wszystkich partnerów można umieścić na dole malowidła. Prowadzisz prywatną szkołę muzyczną? Zorganizuj koncert przed siedzibą w niedzielne popołudnie. A może instalacja artystyczna w pobliskim parku, która da spacerowiczom możliwość ciekawego spędzenia czasu ze swoimi dziećmi? Albo ekstrawagancka rzeźba na trawniku przed twoim zakładem? Nawet jeśli nie drzemie w was dusza artysty możecie ogłosić konkurs wśród studentów sztuk pięknych. A tego rodzaju działania uwielbiają być udostępniane w ścianie Facebooka.   

4. Organizacja konkursów i turniejów

Coraz więcej firm na Warmii i Mazurach organizuje własne biegi i zawody rowerowe dla rodzin. To jednak dość kosztowny sposób promocji marki. A może coś bardziej szalonego? Jeśli prowadzisz osiedlowy sklep warzywny może mistrzostwa świata w rzucie kapustą? A jeśli jesteś producentem pomostów pływających może zawody wędkarskie? Jeśli prowadzisz restaurację raz w roku możesz przyznać nagrody dla lokalnych dostawców, którzy tworzę ekologiczną żywność. A może konkurs na najlepszego kierowcę jeśli prowadzisz warsztat samochodowy. Jeśli tworzysz strony internetowe może zrób regionalne mistrzostwa w szybkim programowaniu. To może być naprawdę drobna sprawa, jeśli masz budkę z lodami na plaży, przed swoim punktem możesz zorganizować zawody w bulle. Wszyscy lubimy przecież się dobrze bawić. 

5. Rakieta w kosmos

W niedawnym wydaniu naszego magazynu pisaliśmy o szkole, która podjęła się wysłania w kosmos sondy. Nikt wcześniej w naszym regionie tego nie robił. Podobnie w waszych firmach możecie stworzyć projekty, przy realizacji których wasz zespół będzie się świetnie bawił, a dodatkowo projekt ten odbije się dużym echem w mediach i internecie. Jeśli w firmie masz płetwonurków, niech swoją pasję wykorzystają we wspólnym projekcie, może z dna jeziora wyciągną utopiony w zimie samochód? A może wyprawa podróżnicza na hulajnogach, organizacja pleneru malarskiego w fabryce, albo bicie rekordu? Im bardziej szalony będzie ten pomysł tym lepiej. Przypomnijcie sobie ile było szumu w mediach i internecie gdy RedBull sponsorował rekordowo wysoki skok spadochronowy? 

6. Badania i rankingi

Na koniec niezwykle tanie, choć czasochłonne narzędzie. Jeśli prowadzisz kwiaciarnię przez pół roku, a może rok, spisuj jakie kwiaty ludzie kupują na imieniny. Możesz ich nawet dopytać o powody wybory. Przez cały rok będą to przecież setki osób. Po roku takich badań możesz przesłać opracowany raport do lokalnych mediów: Jakie kwiaty kupują najczęściej na imieniny mieszkańcy Mrągowa? Okaże się w nim może, że najczęściej są to żółte tulipany. Lokalne media na pewno chętnie to opiszą na stronie z ciekawostkami. Zastanów się jak taki pomysł możesz wykorzystać w swojej firmie? Jaki kolor paznokci najczęściej wybierają kobiety w Ostródzie? Czy klienci portowych restauracji częściej wybierają dania wegetariańskie, czy tę z mięsem? Szczególnie w lato, gdy media nie narzekają na nadmiar tematów, takie badanie może stać się świetnym powodem dla lokalnych dziennikarzy do napisania szerszego artykułu, w którym Cię zacytują, czy nakręcenia telewizyjnego materiału w którym wystąpisz i wypromujesz swoją firmę. 

Jeśli miałbyś pytania jak wdrożyć te pomysły pisz śmiało: biuro@auris-media.pl

Michał Bartoszewicz

wydawca MADE IN Warmia & Mazury