Są odpowiedzialnymi pracodawcami, oferują wysokiej jakości produkty, dbają o lokalną społeczność, a nawet o środowisko. Brzmi jak biznesowa bajka? Oto sześć opowieści o przedsiębiorstwach, których CSR-u między bajki się nie wkłada.

Jeszcze kilka lat temu nikt o tym u nas nie słyszał. Dziś wiele firm chętnie posługuje się hasłem „Działamy zgodnie z zasadami CSR”. To znaczy jak? Angielski termin Corporate Social Responsibility na język polski tłumaczony jest jako Społeczna Odpowiedzialność Biznesu. Co oznacza on w praktyce, wytłumaczyć może sześć przedsiębiorstw z Warmii i Mazur, które zwyciężyły w II edycji konkursu „Przedsiębiorstwo Odpowiedzialne Społecznie WaMaBOSS 2015”, organizowanego przez samorząd województwa.

Szkoła Tańca i Wdzięku B&W Przemienieccy
Nagroda główna w kategorii Mikro Przedsiębiorca Odpowiedzialny Społecznie

– Taniec to może trochę dziwna usługa, ale nasza szkoła ma szczegółowy plan rozwoju, który dokładnie określa strategię CSR – mówią Barbara i Wojciech Przemienieccy. Jak uczyć tańca, sami wiedzą najlepiej, a jak prowadzić biznes odpowiedzialny społecznie, dowiedzieli się na specjalnym szkoleniu i poprzez wdrożenie wszelkich uwag fachowców CSR. Nie kończą więc swej działalności na trenowaniu, zdobywaniu Mistrzostw Europy oraz konkurowaniu ceną. Popularyzują taniec poprzez honorowanie Karty Dużej Rodziny i angażują się w pokazy w szpitalach oraz domach opieki społecznej, edukując przy tym swoich podopiecznych. Przygotowują też świąteczne paczki. I chociaż na parkiecie wytańczyli wiele nagród, to WaMaBOSS traktują jako wyjątkowy prestiż, którego nie da się zdobyć zarobionymi pieniędzmi.

KLIKNIJ, aby posłuchać naszego podcastu
MADE IN Warmia & Mazury Podcasts

Folwark Łękuk
Nagroda główna w kategorii Mały Przedsiębiorca Odpowiedzialny Społecznie

Na popegeerowskim terenie z 30-procentowym bezrobociem stworzyli Folwark Łękuk – urokliwy ośrodek wypoczynkowy położony na Dzikich Mazurach. Otaczająca Folwark Puszcza Borecka zyskała nowy, wtapiający się w naturę obiekt: ze starej, łękuckiej cegły, mazurskiej dachówki i 100-letnich belek. Przyroda zyskała nowych miłośników – z należytym szacunkiem wykorzystujących jej bogactwo: ekologicznie uprawiane owoce, warzywa i zioła, olej tłoczony z własnego rzepaku czy miód od pszczół zbierających nektar na łąkach. Planeta zyskała miejsce ogrzewane nowoczesną kotłownią na słomę z pobliskich pól, ze swoją oczyszczalnią ścieków, przepompownią, panelami słonecznymi. A okoliczni mieszkańcy zyskali kilkanaście miejsc pracy (w sezonie więcej), zapotrzebowanie na świeże ryby, jaja i mleko, sery zagrodowe czy syrop z mniszka lekarskiego. Oraz ośrodek otwarty dla lokalnej społeczności. – Bo w prowadzeniu firmy nie chodzi o założenie enklawy w morzu biedy i otoczenie się drutem kolczastym – tłumaczą właściciele, Izabela i Krzysztof Przyłuccy. I co jeszcze ważne,
goście zyskali wyjątkowe miejsce do odpoczynku.
Po prostu czysty zysk.

Expom S.A
Nagroda główna w kategorii Średni Przedsiębiorca Odpowiedzialny Społecznie

Expom – jako firma z branży offshore, morskiej i maszynowej – produkuje na eksport dźwigi morskie i wielkogabarytowe konstrukcje stalowe. Expom – jako biznes odpowiedzialny społecznie – wspiera rozwój lokalnych inicjatyw. Inwestuje w sport, będąc sponsorem klubu Zamek-Expom Kurzętnik. Regularnie angażuje się w rozwój nauki: wziął udział w budowie szkolnego lapidarium w Kurzętniku – jednego z największych muzeów skalnych w Polsce, organizuje przyzakładowe warsztaty praktycznej nauki zawodu oraz wymianę młodzieży polsko-niemieckiej. Dba o kulturę i rozrywkę, współorganizując Dni Kurzętnika i Dni Expomu. – Każde przedsiębiorstwo może inaczej postrzegać Społeczną Odpowiedzialność Biznesu i angażować się w obszary, które są dla niego ważne. Dla nas to pole lokalne. Bo w miejscu, które się rozwija i ma wiele do zaoferowania, będzie się lepiej mieszkać – mówi Karolina Sieniawska, PR manager spółki Expom.

Szkło Sp. z o.o.
Wyróżnienie w kategorii Szczególna Dbałość i Poszanowanie Środowiska Naturalnego

– Społeczna Odpowiedzialność Biznesu staje się powoli
standardem zarządzania w nowoczesnych przedsiębiorstwach, ale w Polsce dopiero raczkuje. Kojarzona jest głównie z przedsięwzięciami jednorazowymi – opowiada Monika Leonowicz, członek zarządu firmy Szkło, zajmującej się obróbką szkła płaskiego. – Nic bardziej mylnego. Kluczem do CSR jest wzięcie odpowiedzialności za wpływ przedsiębiorstwa na otoczenie.
Dlatego firma Szkło stosuje procedury znacznie zmniejszające negatywny wpływ na środowisko. Redukuje zużycie energii i korzysta z ekologicznej oczyszczalni wody. Recyklingu nie sprowadza tylko do segregacji papieru, szkła i plastiku, ale też np. wykorzystuje stłuczkę szklaną do produkcji wełny szklanej i budowy dróg.
A dzięki wpisaniu CSR na stałe do systemu zarządzania i zmianie krótkoterminowego myślenia na planowanie długookresowe jest w stanie sprostać wyzwaniom rynku.

Zeto Software Sp. z o.o.
Wyróżnienie w kategorii Zaangażowanie i Wspieranie Rozwoju Lokalnego

Tworzą oprogramowanie na miarę klienta. I jako firma nowoczesna działają na miarę XXI wieku – zgodnie z polityką Społecznej Odpowiedzialności Biznesu. Inwestują więc w pracowników i na bieżąco reagują na ich potrzeby. Współpracują ze szkołami, zapoznając młodych ludźmi z technologią informatyczną oraz przeciwdziałają wykluczeniu cyfrowemu, aktywizując osoby starsze. – My nie mamy z tego bezpośredniego pożytku – zaznacza Paweł Sadowski, wiceprezes zarządu. – Ale to jest budowanie świadomości w społeczeństwie. CSR to dla mnie kierowanie się prostymi zasadami, logiką, szanowanie siebie i ludzi. Cieszymy się, że ktoś z zewnątrz docenił to, co robimy.
To dodatkowa motywacja do tego, by robić to dalej.

ITM Sp. z o.o.
Wyróżnienie w kategorii Najwyższa Jakość Produktów/ Usług /Procesów Zarządzania

„Problemem nie jest zarabianie pieniędzy samo w sobie […]. Problemem jest zarabiać je, robiąc coś, czemu warto poświęcić całe życie” – to motto przewodnie firmy informatycznej ITM. Ich osiągnięcia pokazują, że słowa Carlosa Ruiza Zafóna można zrealizować, dodatkowo pomagając innym. Darmowa aplikacja mobilna do rejestrowania napadów padaczki, z powodzeniem wykorzystywana przez lekarzy i naukowców albo gra edukacyjna dla dzieci z Afryki, tworzona przez interdyscyplinarny zespół studentów i pracowników naukowych z krakowskiego ASP, olsztyńskiego UWM i warszawskiej Akademii Koźmińskiego to tylko niektóre z działań CSR-owych ITM.
– Stosujemy efekt motyla – tłumaczy prezes Dariusz Racz. – Nie kupujemy leków, które wystarczą dla jednej osoby, tylko przeznaczamy pieniądze na współpracę
z uczelniami, by studenci mogli coś stworzyć, czegoś się nauczyć i pomóc wielu osobom.

Tekst: Katarzyna Sosnowska-Rama, Obraz: Joanna Barchetto

Nagrodzeni otrzymali statuetki, dyplomy oraz możliwość korzystania przez roku ze znaku i hasła konkursu, a także bezpłatnego zamieszczania informacji na temat zdobytej nagrody w materiałach promocyjnych i reklamowych firmy.