Spotkał się dziadek z wnukiem. Choć gołym okiem widać wspólne geny, to porównywanie tych aut kompletnie pozbawione jest sensu. Ale wizyta seniora na planie zdjęciowym dowodzi jednego – leciwego Volvo 142 nie zniszczyło nawet 50 kalendarzy. Ciekawe jakiego następcę będzie miało kiedyś najnowsze Volvo S60?

Antoni Letki w ogóle nie zdziwił się, kiedy na własne oczy zobaczył, że w tym słynnym maratonie na wytrzymałość klasycznych aut, najwięcej startuje samochodów Volvo. – Przecież to bardzo solidne konstrukcje – skwitował ze spokojem.

Z początkiem lipca przez Mikołajki przejeżdżał Rajd Pekin-Paryż. 14 tys. km w 36 dni, z czego dwie trzecie po bezdrożach Mongolii, Kazachstanu i Rosji. Na 120 załóg najwięcej, bo aż 14, jechało w Volvo z lat 1961–74: modele PV544, P1800, słynne Amazony i 142-ki – jak nasza ze zdjęć.

KLIKNIJ, aby posłuchać naszego podcastu
MADE IN Warmia & Mazury Podcasts

– Dobry projekt to niemal zawsze projekt skandynawski. Trudno w nich coś zmieniać – podkreśla właściciel olsztyńskiej 142-ki. Jako artysta plastyk i architekt wnętrz z wykształcenia, zauważa też: – Proste zestawienia płaszczyzn zachwycają czystością, a pod pozornym chłodem drzemie żywa forma i gorący temperament.

To opinia kogoś, kto od lat zjeżdża Europę czterema posiadanymi klasycznymi modelami Volvo. Trudno o bardziej wiarygodną recenzję. 

W trakcie sesji okazało się, że tego miesiąca niebieski sedan właśnie obchodzi swoje półwiecze. I też debiutuje w Olsztynie najmłodsze dziecko koncernu – Volvo S60. Producent od razu zakomunikował, że to najbezpieczniejszy model w historii marki. A w przyszłym roku ważna data dla koncernu Volvo – Vision 2020. Wedle zapowiedzi sprzed wielu już lat, technologia, którą wszczepiają do kolejnych modeli inżynierowie z Centrum Bezpieczeństwa Volvo w Göteborgu, ma sprawić, że wizja auta marki Volvo w którym nikt nie ginie i nie odniesie poważnych obrażeń, stanie się faktem. 

Pierwszy raz na świecie wprowadzono tu system, który potrafi wyhamować auto gdy np. skręciliście na skrzyżowaniu w pas dla nadjeżdżających z przeciwka i właśnie ktoś na was jedzie. System kamer i radarów klasyfikuje różne obiekty na drodze (pieszych, duże zwierzęta, rowerzystów, inne samochody), nie doprowadzając do kolizji z nimi. Nawet samoczynnie może wykonać manewr ominięcia. W trasie zaś, gdybyśmy próbowali zmienić pas, ale zajęty już przez inne auto, system sam ściągnie S60 na pas właściwy. 

Najnowsze S60, tak jak i cała obecna gama Volvo, to bodaj najbardziej rozpoznawalny styl w motoryzacji. Brak w nich przelotnych w modzie zabiegów, bo wydaje się, że ikona szwedzkiej motoryzacji ma własną modę: trzymanie się swoich ideałów. 

Nasze S60 w pikantnej wersji R-Design to wręcz popis branży wnętrzarskiej. Ascetycznie, a wykwintnie. Podobna filozofia przebijała się z wnętrza pół wieku temu w modelu 142. Prosto, ale – jak podkreśla Antoni Letki – tak zaplanowane, że wszystko odnajduje się na właściwym miejscu.

Swoim artystycznym okiem skomplementował też wnętrze S60. Jest dopracowane w detalach. Sportowa kabina doskonale współgra z pięknie wkomponowanym aluminium, a krój foteli jest dziełem samym w sobie. Jakość wspomnianych detali to jest coś, co dostarcza użytkownikowi najwięcej satysfakcji, sprawiając tym samym, że wnętrze staje się ponadczasowe.

Od kilku lat Volvo serwuje w swoich samochodach maksymalnie dwulitrowe silniki. Mało? Przejedźcie się 250-konnym benzynowym T5. Ma 6,5 s do setki, a będą jeszcze mocniejsze odmiany. W wersji R-Design mamy w pakiecie sportowy układ jezdny. Prowadzenie w zakrętach – wręcz niewiarygodne. Dlatego za sterami takiego auta szybko dojdziesz do wniosku, że w sportowej limuzynie nie trzeba mieć dzisiaj potężnego silnika, by wykrzesać z auta dynamiczną trakcję. 

Ci z Pekin-Paryż postawili jednak na wytrzymałość konstrukcji. 

Tekst: Rafał Radzymiński, obraz: Kuba Chmielewski

Na zdjęciach: 

Volvo S60 T5 R design 250 KM – cena od 178 650 zł (wersja podstawowa od 165 000 zł), Volvo 142, rocznik ’69, silnik 2,0 90 KM

Podziękowania za pomoc w realizacji sesji dla Antoniego Letkiego, miłośnika i posiadacza klasycznych samochodów marki Volvo.

Nord Auto 

Olsztyn, al. Warszawska 117 D

nordauto.dealervolvo.pl

nordauto-olsztyn.selekt.volvocars.pl