Nauka i przedsiębiorczość – to połączenie może zrewolucjonizować gastronomię i ułatwić życie wielu konsumentom. Uczestnicy międzynarodowego projektu RIS Inspire School in Targeted Nutrition opracowali innowacyjne rozwiązania dla osób z alergiami pokarmowymi.

Dotykają dzieci i dorosłych. Są zagrożeniem dla zdrowia, komplikują dietę, pozbawiają wielu smakowych doznań. Rosnąca liczba osób z alergiami pokarmowymi wymusza na rynku poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań. I te wyzwania stawiane producentom żywności i branży gastronomicznej wziął na warsztat międzynarodowy projekt, kierowany do studentów i młodych naukowców. Przez kilka tygodni pod okiem ekspertów, tworzyli nowe usługi i produkty. Wszystko po to, aby ułatwić życie osobom, których dieta wymaga eliminacji laktozy, glutenu, orzechów, jajek, skorupiaków czy ryb. – Osoby z alergiami pokarmowymi mierzą się w wieloma codziennymi problemami. To np. niejasne oznaczanie żywności, nieprecyzyjne etykiety, mają też obawy przed podróżowaniem i korzystaniem z lokali gastronomicznych. Wiedza na ten temat skłoniła nas do stworzenia projektu szkoleniowego inspirującego młode osoby do tworzenia nowatorskich rozwiązań przeznaczonych dla tej grupy konsumentów – przyznaje dr hab. Urszula Krupa-Kozak z Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie, koordynator projektu RIS Inspire School in Targeted Nutrition, finansowanego przez Europejską Wspólnotę Wiedzy i Innowacji w obszarze żywności EIT Food. – Nasz unikatowy projekt rozpala przedsiębiorcze talenty uczestników, a wiedzę teoretyczną łączy z rozwiązaniami biznesowymi. To luka, której często brakuje w programie kształcenia na uczelniach.

W dwóch edycjach projektu w 2021 roku wzięło udział blisko 50 uczestników z różnych stron Europy.

KLIKNIJ, aby posłuchać naszego podcastu
MADE IN Warmia & Mazury Podcasts

– Program online w języku angielskim obejmował wykłady na temat alergii pokarmowych, moduły z zakresu przedsiębiorczości i ćwiczenia uczące rozwiązywania problemów. Uczestnicy pod okiem mentorów analizowali rynek, poznawali modele biznesowe i zgłębiali sztukę prezentacji wypracowanego pomysłu. – dodaje mgr Marta Kopcewicz, współorganizatorka Szkoły.

– Dzisiejszy rynek wymaga elastyczności i gotowości do zmian – podkreśla Iwona Kieda, menadżer projektu z IRZiBŻ PAN. – Ważne jest aby odnaleźć w nim niszę, która może okazać się świetnym pomysłem na startup. 

Aplikacje, czytniki, suplementy diety – kreatywność uczestników m.in. z Turcji, Serbii, Węgier, Polski, Gruzji i Słowacji przeszła oczekiwania ekspertów. Projekty studenckich drużyn oceniali m.in. eksperci z University of Cambridge, Maspex oraz lokalni przedsiębiorcy z branży gastronomicznej (m.in. BoChenek). Wśród zwycięskich prac był np. pomysł na suplement diety wspomagający leczenie tzw. mgły mózgowej, występującej u osób z nietolerancją glutenu.

– Opracowany przez nas suplement, bazujący na naturalnym składniku, ma wpływać na poprawę koncentracji i pamięci – tłumaczy doktorantka Sylwia Machcińska, członkini zwycięskiej drużyny. – Uczestnicząc z tym projekcie nabyliśmy umiejętności, które pozwoliły nam opracować plan biznesowy i zaprojektować sposób komercjalizacji tego rozwiązania. A poza tym to była wspaniała przygoda, która budowała przyjacielskie relacje, które na pewno będziemy pielęgnować. Być może w przyszłości zaowocują prawdziwym biznesem.

W roku 2022 odbędzie się kolejna edycja RIS Inspire School in Targeted Nutrition dla uczestników z różnych stron Europy. 

Więcej na: pan.olsztyn.pl

 

Tekst: Beata Waś, obraz: Jarek Poliwko

Projekt RIS Inspire School in Targeted Nutrition jest finansowany przez EIT Food – Europejską Wspólnotę Wiedzy i Innowacji w Obszarze Żywności, która pracuje na rzecz zrównoważonego, zdrowego i godnego zaufania systemu żywnościowego.