Znak „Produkt Warmia Mazury” stał się już marką. Symbolem jakości towarów, usług i wydarzeń, które mają czysto regionalne pochodzenie. Podczas XII gali kolejne certyfikaty trafią do firm, których działalność przekłada się na patriotyzm konsumencki.

Kafle piecowe z Kaflarni Warmińskiej, Mazurskie Zawody Balonowe czy rehabilitacja dzieci i młodzieży w szpitalu w Ameryce – różni je wiele, ale łączy jedno – certyfikat
„Produkt Warmia Mazury”.

W październiku, na XII gali projektu dowiemy się, jakie kolejne regionalne produkty, usługi i wydarzenia będą mogły posługiwać się kultowym już znakiem warmińsko-mazurskiej jakości. Certyfikatów „Produkt Warmia Mazury” Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego przyznał od 2014 roku już 338. Firmy i instytucje mogą promować swoje produkty, usługi i wydarzenia znakiem mającym wspomagać pobudzanie lokalnego patriotyzmu, a także zwiększać rozpoznawalność produktów z regionu.

KLIKNIJ, aby posłuchać naszego podcastu
MADE IN Warmia & Mazury Podcasts

– Certyfikowane mogą być wyłącznie produkty, usługi i wydarzenia firm i podmiotów, które prowadzą działalność na terenie województwa warmińsko-mazurskiego – wyjaśnia Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa warmińsko–mazurskiego. – Wspieranie lokalnej przedsiębiorczości to praktyka, którą od dawna można obserwować w różnych regionach Europy, np. we francuskiej Bretanii czy włoskiej Umbrii. Włosi i Francuzi lubią wiedzieć skąd pochodzi produkt i zdecydowanie chcą kupować „swoje”. Lokalny patriotyzm to nie tylko nasza emocjonalna identyfikacja z małą ojczyzną, ale też troska o to, by wydawane przez nas pieniądze pozostały na miejscu i przełożyły się na wymierny rozwój regionu. W naszych działaniach wciąż skupiamy się na budowaniu gospodarczego wizerunku województwa, a w naszej komunikacji podkreślamy, że na Warmii i Mazurach można nie tylko wypoczywać, ale i prowadzić prężnie działający biznes – podkreśla Gustaw Marek Brzezin.

Uwielbiane przez „lokalsów” produkty, usługi i wydarzenia z czasem stają się obiektem pożądania turystów i mieszkańców innych regionów Polski czy Europy. Promowanie ich może stać się kluczem do kształtowania całego sektora gospodarczego. Znakiem „Produkt Warmia Mazury” certyfikowane są m.in. usługi turystyczne. Ostatnie wakacje, wyjątkowe ze względu na kryzys związany z koronawirusem, w sposób szczególny uwydatniły walory wypoczynku na Warmii i Mazurach. Na liście certyfikowanych usług coraz częściej pojawiają się też usługi medyczne. W 2019 roku samorząd województwa nadał certyfikat m.in. Wojewódzkiemu Szpitalowi Rehabilitacyjnemu dla Dzieci w Ameryce za usługę: kompleksowa rehabilitacja dzieci i młodzieży. Promowanie tego typu usług koresponduje z planami rozwoju w regionie turystyki zdrowotnej, która ma stać się kolejną specjalnością napędzającą gospodarkę Warmii i Mazur. Turystyka zdrowotna, która ma w ofercie usługi dostępne przez cały rok, jest dla województwa gwarancją wydłużenia sezonu wypoczynkowego. Podobnie jak wydarzenia wpisujące się w kulturowe, społeczne i historyczne bogactwo Warmii i Mazur, nie tylko latem.

Tekst: Sylwia Płaszczyńska-Capłap

Obraz: © julief514 / depositphotos.com