Świat nauki nigdy wcześniej nie był aż tak blisko biznesu. Polska Akademia Nauk w Olsztynie realizuje pionierski w skali kraju projekt, który wyjdzie nam wszystkim na zdrowie. Dosłownie.

Wkrótce będziemy mogli kupować na Warmii i Mazurach pieczywo o prozdrowotnych walorach. To jeden z przykładów współpracy, którą Instytut Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie nawiązał ze światem biznesu.

Żeby skojarzyć obie strony, Instytut PAN w Olsztynie – jako pierwsza tego typu placówka w kraju – stworzył projekt umożliwiający tak sprawny transfer wiedzy. Wiedzy, która przedsiębiorcom zwykle kojarzy się z czymś tak hermetycznym, że nie ma prawa wyjść poza drzwi laboratorium. A właśnie ów projekt zakłada dokładnie na odwrót.
– Większość małych i mikroprzedsiębiorstw wciąż dziwi się, że chce się z nimi skontaktować instytucja kojarzona z wielką nauką. A nam właśnie bardzo zależy, by ta nauka była wykorzystana przy ich rozwoju – przekonuje Anna Bednarska, menedżer ds. współpracy z przemysłem w IRZiBŻ PAN.

KLIKNIJ, aby posłuchać naszego podcastu
MADE IN Warmia & Mazury Podcasts

Anna Bednarska pełni rolę łącznika Instytutu PAN z branżą rolno-spożywczą. Ma wieloletnie doświadczenie i naukowe, i biznesowe, stąd idealnie trafia z komunikacją, w której niezbędne jest choćby porzucenie hermetycznego naukowego języka.

Katarzyna Capłap, kierownik Biura Wspierania Badań w PAN, współautorka projektu: – Chcemy zmienić kulturę prowadzenia działalności gospodarczej. Pokazać, że jej nieodłącznym elementem jest właśnie współpraca z placówkami naukowymi. Młode pokolenie przedsiębiorców zaczyna już tak myśleć. Z kolei naukowcy też chcieliby zmaterializować rezultaty swoich badań, by potem nie były odkładane do przysłowiowej „szuflady”.

Stąd wspomniany innowacyjny w skali kraju projekt: „Oficer Łącznikowy – sieć współpracy i wymiany informacji pomiędzy nauką a przemysłem rolno-spożywczym województwa warmińsko-mazurskiego”. Podczas organizowanych dla branży rolno-spożywczej spotkań brokerskich czy prezentacji laboratoriów, a tym samym możliwości współpracy z PAN, przedsiębiorcy zaczynają dostrzegać korzyści dla swoich firm. Dzięki badaniom „skrojonym na miarę” ich potrzeb mogą wprowadzić konkurencyjniejszy asortyment lub podnieść jakość istniejących produktów. – Jeśli np. myślą o nowym produkcie czy wprowadzeniu innowacji i nie mają wolnych środków, to mogą ubiegać się o fundusze unijne i wejść we współpracę z naszymi naukowcami – dodaje Anna Bednarska. Tak było z dwoma realizowanymi projektami, które zakończą się już w czerwcu. Obydwa były efektem spotkań brokerskich i indywidualnych konsultacji. Na jednym przedstawiciele branży piekarniczej zaczęli dyskutować o możliwości wprowadzenia nowych produktów, które podniosłyby konkurencyjność lokalnych tradycyjnych piekarni wobec tych przymarketowych.

Stąd wspólna z Instytutem PAN praca nad wspomnianym już prozdrowotnym pieczywem, które już wkrótce pojawi się w sklepach.
Pomysł na drugi projekt wypłynął podczas spotkań i wizyt przedstawicieli branży rolno-spożywczej w laboratoriach PAN. Zwrócono uwagę na możliwości zastosowania analizy sensorycznej w ulepszaniu i tworzeniu swoich produktów.

W pięciu firmach z branży spożywczej, właśnie w ramach projektu, zostaną stworzone laboratoria analizy sensorycznej. Odbędą się również specjalne szkolenia dla pracowników. Wszystko po to, by w piekarniach powstawały konkurencyjne produkty o wyższych walorach smakowo-zapachowych, jak np. dżemy czy pierogi. – Ostatecznie projekty mają służyć konsumentom. W ramach jego realizacji każda z tych firm wprowadzi na rynek innowacyjny produkt, który powstanie w oparciu o efekty pracy ich własnych laboratoriów sensorycznych. Dzięki temu nasze przedsiębiorstwa będą bardziej konkurencyjne na rynku – akcentuje Anna Bednarska.

W nowym okresie programowania funduszy europejskich (do 2020 roku) to przedsiębiorstwa będą inicjowały współpracę z jednostkami badawczo-rozwojowymi. Zainteresowane współpracą firmy będą mogły otrzymywać m.in. bon, który będzie można zrealizować w dowolnej placówce naukowej w kraju.
Atmosfera współpracy na linii biznes-nauka rokuje świetnie. A sam budżet na naukę ma zostać zwiększony w ciągu pięciu lat z 0,74 do 1,7 proc. PKB.

Tekst: Rafał Radzymiński
Obraz: Joanna Barchetto
Grafika: Michał Bartoszewicz

www.pan.olsztyn.pl