HEINZ-GLAS – światowy potentat w produkcji opakowań szklanych za trzy lata będzie świętować 400. rocznicę powstania. Ćwierć wieku temu przejęli pod swoje skrzydła hutę w Działdowie. Każdego dnia wyrusza stąd w świat ponad mln sztuk opakowań dla renomowanych marek kosmetycznych.

Gabloty w nowoczesnym biurowcu firmy HEINZ-GLAS Działdowo prezentują kolekcję szklanych dzieł sztuki. Wśród nich fantazyjne flakony, karafki, butelki i słoiki, m.in. znana od pokoleń woda toaletowa Pani Walewska, kultowy balsam po goleniu Nivea oraz inne kosmetyki krajowych i zagranicznych firm. Robiąc zakupy w drogeriach i perfumeriach w różnych stronach świata, można rozpoznać mazurską proweniencję po sygnaturze „CAH” na dnie opakowań.

– Idąc do sklepu odruchowo patrzę czy na opakowaniu jest nasz symbol – przyznaje Monika Kosmala-Sójka, dyrektor sprzedaży w firmie HEINZ-GLAS Działdowo. – Realizujemy standardowe wzory opakowań, jak również formy dedykowane, choćby opakowanie do perfum Paris Hilton, która zachwyciła się kształtem jednego z nich na targach w USA. Czas życia produktu kosmetycznego na rynku jest krótki, mamy jednak swój udział w wielu ponadczasowych fenomenach sprzedażowych.

Historia Grupy HEINZ-GLAS to temat na niejeden opasły tom. Bo jak w skrócie przedstawić losy piętnastu pokoleń rodziny Heinz związanej z branżą szklarską? Zaczęło się od XVII-wiecznej huty szkła w niemieckim Piesau, w tej chwili należy do niej 17 oddziałów firmy rozlokowanych w 13 krajach na całym świecie – od Peru po Chiny. W 1992 roku HEINZ-GLAS GmbH wykupiło większość udziałów działdowskiej huty szkła działającej tu od 1946 roku. I rozpoczął się nowy rozdział jej historii. Po inwestycjach na przestrzeni lat w mazurską część rodzinnego imperium, dzisiaj to największa pod względem produkcyjnym huta szkła należąca do Grupy HEINZ-GLAS i jeden z dwóch producentów szkła opalowego w Europie.

– Po inwestycji w nową wannę hutniczą, oddaną do użytku w zeszłym roku, przez siedem dni w tygodniu wytapiamy 150 ton szkła na dobę. Zakładana na ten rok produkcja opakowań w szkle bezbarwnym i opalowym to prawie 300 mln sztuk – wylicza dyrektor sprzedaży. 

– Zrównoważony rozwój to jeden z priorytetów naszej Grupy. Naszym celem jest nieustanne ograniczanie wykorzystania zasobów takich jak energia czy woda oraz redukcja emisji gazów i pyłów do atmosfery – dodaje.

Nowy piec oddany do użytku w zeszłym roku zużywa o 30 proc. mniej energii, zmniejszyła się też emisja hałasu, a nowoczesny filtr świeczkowo-kompaktowy redukuje emisje tlenku azotu (NOx), dwutlenku siarki (SO2) oraz pyłów powstających podczas procesu topienia szkła. Okazała gabarytowo instalacja pozwala na zredukowanie wydzielania wspomnianych gazów i pyłów do poziomów zdecydowanie niższych niż obecnie wymagane przez normy europejskie określone przez BAT dla przemysłu szklarskiego.

Około 80 proc. sprzedaży HGD to rynek zagraniczny. Mają klientów w całej Europie, USA, Ameryce Południowej, na Bliskim i Dalekim Wschodzie. Słyną z wysokojakościowej, kompleksowej oferty „z jednej ręki” – szklane opakowania, nakrętki i dekorowanie odbywa się w trzech działdowskich spółkach należących do Grupy HEINZ-GLAS. Zdobienie szkła to specjalność firmy 2HD działającej od pięciu lat. Wśród różnorodnych technik zdobienia, m.in. metalizacja kryjąca, transparentna, malowanie farbami wodnymi, hot stamping, sitodruk, tampondruk, które nadają każdemu produktowi wykończenie ograniczone tylko fantazją klienta.

Spółka HEINZ-PLASTICS Polska, istniejąca od 1998 roku, to producent nasadek do butelek perfumeryjnych, nakrętek do słoików i butelek, zamknięć flip-top, butelek PET oraz opakowań roll-on. Wśród nich – nakrętki z domieszką włókien drzewnych oraz butelki z PCR PET wpisujące się w nurt eko. – Pracujemy także nad wykorzystaniem materiałów produkowanych z surowców odnawialnych jak trzcina cukrowa czy kukurydza – zdradza Paweł Żmijewski, zastępca kierownika sprzedaży HEINZ-PLASTICS Polska w Działdowie. – Ekologia, poszukiwanie nowych rozwiązań sprzyjających środowisku naturalnemu, to kolejny priorytet naszej grupy.

Wystarczy przejść się po olbrzymich wnętrzach huty, aby poczuć moc i zasięg tutejszej produkcji. Przed wejściem – obowiązkowo czepek na włosy i korki do uszu. Na ośmiu liniach produkcyjnych przesuwają się w szybkim tempie opakowania szklane. Dla mało odpornych gości z zewnątrz, wysoka temperatura i hałas wydają się nieznośne. Ale w firmie pracują często kolejne pokolenia. Stabilność finansowa, pakiet socjalny, dbałość o integrację i relaks pracowników, możliwość rozwoju – to atuty, które przyciągają mimo niełatwych warunków pracy. Tylko w działdowskiej części Grupy HEINZ-GLAS zatrudnionych jest na umowy o pracę 850 osób. Praktyki odbywają tu także uczniowie patronackiej klasy o kierunku specjalista maszyn formujących i przetwórstwa szkła z Zespołu Szkół w Malinowie.

– W dzisiejszym świecie biznesowym stabilność finansowa to za mało – twierdzi Monika Kosmala-Sójka, związana z HGD od 20 lat. – Firmy kładą nacisk na to, aby dać światu coś więcej niż tylko udział w rozwoju gospodarczym. Wielopokoleniowa firma HEINZ-GLAS ma nawyk kreowania przyszłości: długoterminowe planowanie, regularne inwestycje w technikę i wiedzę, świadome zarządzanie ludźmi i finansami, dbałość o zrównoważony rozwój, angażowanie się w popularyzację sportu i kultury czy pionierskie inwestycje w rodzinnych Niemczech jak… hodowla szkockiego bydła wyżynnego, która chroni glebę przed wyjałowieniem czy też Tropenhaus – palmiarnia zwana „Małym Edenem”. Rodzina Heinz to wizjonerzy, którzy nieustająco zaskakują swoimi pomysłami i inspirują świat.

Tekst: Beata Waś, obraz: archiwum HEINZ-GLAS Działdowo

HEINZ-GLAS Działdowo Sp. z o.o. 

Działdowo, ul. Wł. Jagiełły 40

+48 23 697 01 00 

sales.poland@heinz-glas.com 

www.heinz-glas.com