Pokazy szefów kuchni, degustacje, a także rywalizacja w prestiżowych konkursach kulinarnych profesjonalistów i uczniów szkół gastronomicznych. W kwietniu w Ostródzie rusza trzecia edycja targów Mazury HoReCa.

Obaj mieli wypracowaną markę na polskim rynku. Jeden z nich – producent naturalnego bio pieczywa z 40-letnim stażem, drugi – właściciel rodzinnej firmy piekarniczej „Nowakowski Tradycja”. Po spotkaniu w Ostródzie połączyli potencjał, wiedzę, zaplecze techniczne i zapoczątkowali zmiany w branży. Dzisiaj Bogdan Smolorz, twórca marki BioPiekarz i Aleksander Nowakowski tworzą razem wypieki, które rewolucjonizują rynek. Przykład? Bezglutenowe, naturalne chleby z certyfikatem bio na zakwasie, bez zbędnych dodatków. Powstają w specjalistycznej pracowni w Kisinach i Iłowie – Osadzie pod Działdowem.

– Początkowo moja firma piekła dla sieci. Ma to konkretne przełożenie finansowe, ale i minusy, bo sprowadza wytwórcę do roli wyrobnika – tłumaczy Aleksander. – Miałem tradycje rodzinne, nośne nazwisko piekarnicze w Polsce, ale nie miałem żadnego superproduktu. Zacząłem szukać innej drogi, niszy. Znalazłem ją dzięki nowemu współpracownikowi.

KLIKNIJ, aby posłuchać naszego podcastu
MADE IN Warmia & Mazury Podcasts

– Nasze spotkanie nie było przypadkowe, ale w Ostródzie sfinalizowaliśmy wspólny cel – zmianę istniejących trendów w piekarstwie, edukację na temat chleba i jego jakości – dodaje Bogdan Smolorz, piekarz z 40-letnim stażem, propagator naturalnego, rzemieślniczego piekarstwa.

Targi branżowe Mazury HoReCa w Ostródzie, podczas których obaj producenci się spotkali, mają formułę opartą na krótkich spotkaniach biznesowych wystawców z potencjalnymi kontrahentami (Hosted Buyers). Efekt? Precyzyjne dotarcie z ofertą do zainteresowanych odbiorców, nawiązanie nowych kontaktów, podpisanie pierwszych umów, a nawet – jak w przypadku Nowakowskiego i Smolorza – wypracowanie nowych, wspólnych konceptów.

– To świetna forma wymiany doświadczeń ludzi z naszej branży – przyznaje Alina Janeczek, szefowa Restauracji z Zielonym Piecem w Olsztynku. – Pokazy mistrzów – szefów kuchni kreują trendy i motywują nas do rozwoju. Mamy okazję poznać ofertę producentów żywności i sprzętu i zdobyć cenną, fachową wiedzę. Bo przez natłok ofert łatwo popełnić błąd, np. kupić urządzenie do kuchni, które nie zda egzaminu.

Według restauratorki, spotkania biznesowe podczas targów pozwalają oszczędzić czas.

– Te kilka dni można poświęcić na poznawanie oferty, ale i podpisanie umów. Podczas targów udało mi się pozyskać do współpracy m.in. producentów gęsi i innego mięsa. Mazury HoReCa to gwarancja jakości, wiem, że żaden producent nie trafia tu przypadkowo. Dzięki temu nie muszę weryfikować wiarygodności, spotkać się wielokrotnie. Od razu przechodzimy do konkretów. No i nie trzeba już tracić czasu na wyjazdy na targi do Niemiec czy choćby do Poznania. Świat przyjeżdża na Mazury.

Formuła bezpośrednich spotkań między ludźmi z branży w ramach Programu Hosted Buyers to uzupełnienie lub alternatywa dla tradycyjnych kontaktów biznesowych zawieranych na targach.

– To specjalna oferta skierowana do przedstawicieli obiektów hotelowych i gastronomicznych – tłumaczy Nela Strucińska, dyrektor projektu Mazury HoReCa. – Wśród nich gościmy szefów kuchni, właścicieli i menedżerów restauracji, hoteli, dyrektorów działów zakupowych, wszelkie osoby decyzyjne z hoteli i restauracji z całej Polski, z mocnym naciskiem na nasz region.

– Dla mnie spotkanie na targach to bardzo ciekawy kanał przepływu informacji – przyznaje Ewa Gutowska, właścicielka Restauracji Sielanka w Gietrzwałdzie. – W dzisiejszych czasach ludzie mają przesyt wszechobecną reklamą, tu mogę dotrzeć ze swoją ofertą bezpośrednio do osób zainteresowanych branżą gastronomiczną i zaoferować usługi, których szukają.

17–18 kwietnia 2018 odbędzie się trzecia edycja targów Mazury HoReCa. Każda z dwóch poprzednich edycji zgromadziła ponad stu wystawców z branży gastronomicznej, hotelarskiej i cateringowej. Wśród kategorii produktów i usług pojawią się m.in. napoje gorące, soft drink, alkohole, wyposażenie gastronomii, wyposażenie hoteli, IT i inteligentne technologie, marketing w hotelu i gastronomii, usługi, cukiernictwo, produkty i przetwory mleczarskie, piekarstwo. Mocnym punktem Mazury HoReCa są prestiżowe konkursy kulinarne skierowane do profesjonalistów i uczniów szkół gastronomicznych. W tym roku obok „Master Challenge by Schöller”, „Drobiu na Polskim Stole” oraz „Gęsiny w Restauracji” pojawi się także nowy konkurs kierowany do Kół Gospodyń Wiejskich z całej Polski.

 

Tekst: Beata Waś, obraz: archiwum organizatora, Shutterstock.com