Udowodnili, że kreatywność w biznesie jest niezależna od warunków rynkowych. Startupy z projektu Speed Up Your Business realizowanego przez Bank Żywności w Olsztynie, wypromowały swoje przedsięwzięcia. A także połączyły umiejętności, aby stworzyć nowe produkty i usługi.

Każdy z nich przyszedł w 2020 roku z własnym nietuzinkowym pomysłem. W swoich produktach i usługach z różnych branż łączyli wiedzę i pasję, znaleźli rynkowe luki, postawili na innowacje i nowoczesne trendy. Aby ruszyć z kopyta, potrzebowali jedynie specjalistycznego wsparcia. Bo skupiając się na rozwoju firmy trudno znaleźć przestrzeń na zawiłości prawne czy księgowe, trafiony marketing, szkolenia biznesowe, mentoring czy zgłębienie technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Pakiet usług, które otrzymali w projekcie, pomógł im zgłębić te obszary i rozwinąć skrzydła.

– Udział w projekcie pozwolił nam wypłynąć na szerokie wody biznesu — przyznaje Szymon Fiedorowicz z ekipy Custom Drinks, która wzięła udział w pierwszej edycji Speed Up Your Business. – Mimo że akurat przypadł na okres lockdownu, nie zastygliśmy w marazmie, tylko otrzymaliśmy bodźce, które nas napędzały do działania. Poznaliśmy zagrożenia czyhające na młodego przedsiębiorcę, dostaliśmy wskazówki jak się poruszać w świecie marketingowym. Prowadząc własną działalność trzeba codziennie znaleźć motywację, aby walczyć o swoje miejsce na rynku. Dzięki projektowi przetrwaliśmy najgorszy czas pandemii.

Siedem startupów korzystało z powierzchni biurowych Kuźni Społecznej – siedziby projektu. Mieli okazję poznać się także podczas szkoleń i Dobrych Targów organizowanych przy jej budynku. Nowe znajomości zaowocowały wspólnymi projektami. Mikrowarzywa z Warmii, firma Kingi Młyńskiej, stawia na odżywczy ekologiczny dodatek do potraw, sprzyjający zdrowiu i urodzie. Dlatego znalazł się w daniach RyBusa Łukasza Wojtasa, kolejnego startupu z pierwszej edycji projektu. To rozpoznawalna w regionie marka gastronomiczna kojarzona m.in. z food truckiem oferującym świeże i wyszukane potrawy z ryb i owoców morza.

– Mój produkt wpisuje się w ideę zero waste bliską Bankowi Żywności w Olsztynie – tłumaczy Kinga Młyńska. – Miałam okazję wielokrotnie prezentować go podczas warsztatów, targów czy na Campusie Polska Przyszłości. Udział w projekcie pozwolił mi zyskać wielu stałych klientów i poznać ludzi, którym bliska jest moja pasja i sposób na życie.

Dlatego mikrogroszek dopełnił smak gofrów maślanych z łososiem, bazujących na składnikach najwyższej jakości – bo tylko po takie sięga RyBus. Podobnie mikrokolendra w tatarze z tuńczyka czy mikrosłonecznik w deserach. – Zamiast kupować zioła w supermarkecie, wspieram lokalną firmę prowadzoną z pasją, popartą naukową wiedzą – tłumaczy Łukasz. – W codziennym ferworze pracy trudno samemu zadbać o marketing. W projekcie otrzymałem zestaw niezbędnych materiałów promocyjnych, na których przygotowanie po prostu nigdy nie miałem czasu. A współpraca z innymi startupami to również dodatkowa promocja.

Firma aSUN opracowała system kontroli i wspomagania uprawy z oświetleniem LED, który może zrewolucjonizować rynek rolniczy. Pozwalają uzyskać optymalne warunki uprawy przez cały rok i uniknąć problemów z dostarczaniem odpowiedniego światła dla roślin. Rosnąca popularność mikrowarzyw zainspirowała firmę do opracowania nowego produktu – wertykalnych regałów z oświetleniem do ich efektywnej domowej uprawy.

– Know-how Kingi dotyczący uprawy plus nasza technologia – łączymy potencjał, aby stworzyć domowy miniogród dla mieszczuchów – tłumaczy Radek Kurenda, szef aSuna. – Jesteśmy na etapie testów, dobieramy odpowiednie parametry. Myślę, że będzie to ciekawe rozwiązanie dla tych, którzy chcą mieć pod ręką własną zieleninę.

Magdalena Ogińska, właścicielka marki Loomberry, słynącej z oryginalnych tkanin tworzonych na tradycyjnym krośnie, uważa, że największą wartością, z którą zetknęła się w projekcie, są ludzie. – Zarówno kadra projektu, jak i jego uczestnicy okazali się niezwykle pomocni. Otrzymałam ogrom wiedzy ze strony menedżera, sporo wiadomości wyniosłam ze szkoleń. Oprócz tego namacalne wsparcie, bo nigdy nie miałam chęci ani wiedzy, żeby zabrać się za budowę sklepu internetowego, gdzie mogłabym sprzedawać swoje produkty.

Pasja do jakościowych przędz i naturalnego barwienia zaowocowała kolejną współpracą – Loomberry połączy siły z firmą Herbe Design z drugiej edycji projektu.

– Skorzystam z szerokiej wiedzy Agnieszki Trawińskiej, właścicielki firmy na temat roślin barwierskich – tłumaczy Magda. – Moje tkaniny barwione przez nią naturalnie, dadzą wysokiej jakości, zdrowy i bezpieczny nawet dla najbardziej wrażliwej skóry produkt.

Dziko rosnące rośliny z łąk, pól i lasów to niewykorzystany dar natury. Ich wysoka jakość i tradycyjny smak, krótki łańcuch dostaw, wsparcie dla drobnych producentów – te zalety regionalnych surowców skłoniły grupę przedsiębiorczych kobiet do założenia firmy Lokalna Produkcja. – Dzięki projektowi i inspirującym ludziom z nim związanym, poznaliśmy rynkowe trendy i innowacje, które pomogły nam dopracować ofertę, otworzyć się na nowe rozwiązania – przyznaje Joanna Czułowska, współzałożycielka firmy. – Promocja przygotowana przez specjalistów z projektu, na którą do tej pory nie mieliśmy czasu i pieniędzy, spotkała się z dużym oddźwiękiem w regionie. I wpłynęła na pozyskanie klientów biznesowych.

Z internetowych kampanii promocyjnych w ramach projektu skorzystała także firma E-sportsponsorship, którą potencjał polskiego e-sportu zainspirował do stworzenia platformy, zrzeszającej miłośników wirtualnych rozgrywek pod znakiem FIFA, League of Legends, Call of Duty, Fortnite czy Tibia. Powstał pierwszy portal łączący graczy ze sponsorami, którzy chcą zainwestować w ich potencjał.

Tekst: Beata Waś, obraz: Piotr Kochanowski – Koto Foto,
Edward Trzeciakiewicz – Good Lookin Food

Speed Up Your Business

Na przełomie roku odbędzie się rekrutacja startupów do trzeciej edycji projektu Speed Up Your Business, która ruszy 1 kwietnia 2022. 

Więcej na: akceleratorspeedup.pl