UMARŁ KRÓL, NIECH ŻYJE KRÓL… ZE SCENY ZSZEDŁ WŁAŚNIE HIT SPRZEDAŻY VOLVO – MODEL XC60. TRON OBEJMUJE DRUGIE POKOLENIE. PRZEJMIE WŁADZĘ CAŁKOWICIE?

14 kwietnia 1927 roku z fabryki w Geteborgu wyjechał pierwszy samochód marki Volvo, model ÖV4. Szampana z okazji 90. urodzin rozpijano przy odsłoniętej właśnie najnowszej generacji XC60. Prezent w sam raz, tym bardziej, że XC60 to ukochane dziecko marki. Kupiło go przeszło milion osób i wciąż prezentował się nieźle… dopóki nie pokazano drugiej generacji. Umarł król, niech żyje król – słowa wygłaszane w średniowieczu po śmierci króla Francji miały zwiastować nowego monarchę i tym samym brak kłótni o sukcesję.

Nowy model przejmuje wszelkie splendory poprzednika, ale gołym okiem widać, że wprowadza klientelę w nową epokę.

KLIKNIJ, aby posłuchać naszego podcastu
MADE IN Warmia & Mazury Podcasts

MadeIn_Nr023_web_035

Ona już została zapoczątkowana przez XC90, większego i starszego brata, który ujawnił myślenie stylistów Volvo. Chwycili nim za serca pasjonatów szwedzkiej marki. I nie tylko szwedzkiej, bo wielomiesięczne kolejki po nowe modele Volvo tworzą też i dotychczasowi fani niemieckich marek klasy premium.

Już schodzące ze sceny XC60 sprzedawało się najlepiej w swojej klasie, więc od 2017 roku konkurencja ma niemały problem.

Szwedzi odważnie komunikują, że nowy XC60 jest jednym z najbezpieczniejszych samochodów jaki kiedykolwiek wyprodukowano. Mają prawo tak twierdzić. Zresztą kto, jak nie oni wprowadzili kilka przełomowych rozwiązań w swojej bogatej historii. W 1959 roku zaskoczyli seryjnymi trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa. W 2017 wprowadzili do XC60 system Steer Assist, który sam przejmuje stery we własne ręce, kiedy uzna sytuację za podbramkową. Volvo intensywnie pracuje nad autonomicznym samochodem, więc z każdą premierą będziemy poznawać coraz więcej systemów, które w niedalekiej przyszłości wspomagać będą jazdę bez… kierowcy.

Dużo przestronniejsze niż w poprzedniku wnętrze utrzymane jest w stylu XC90 i najnowszej limuzyny S90: też są piękne detale, dizajn dla estetów i poczucie spędzonego czasu w dobrym miejscu.

Ale i jest coś dla fanów sportu i emocji. W czystym wydaniu. To wersja T8 z układem hybrydowym plug-in ładowanym z gniazdka. Kiedy trzeba mocy, silniki spalinowy i elektryczny rozpędzą auto w 5,3 s do setki, kiedy zaś trzeba ekologii, kilkadziesiąt kilometrów możemy pojechać na samym silniku elektrycznym.

MadeIn_Nr023_web_034MadeIn_Nr023_web_033

Tekst: Rafał Radzymiński, obraz: Volvo

Volvo XC60 – silniki 190–320 KM, cena od 184 500 zł,
hybryda plug-in 407 KM, cena od 273 300 zł

Nord Auto
Olsztyn, ul. Warszawska 117 D
www.nordauto.dealervolvo.pl